Lyckad viltspårkurs

fredag, 9 maj 2014
Av: Linn
Spårslut!

Under sju veckor har ett gäng glada spårekipage drillats i ”viltspårandets” ädla konst av några av instruktörerna i Kristianstad-Bromölla Jaktvårdskrets. Kanske var det så att det var tack vare det fantastiska vädret som gjorde att ekipagen blev lite extra mottagliga för inlärning, för om det så haglade på fredagskvällen så bröt alltid (nåväl för det mesta) solen igenom på lördagsmorgonen när kursdeltagarna samlades.

Varje kurstillfälle inleddes alltid med en genomgång inför dagens individuellt anpassade spår, innan ekipagen tilldelades sina spår och sin tur i ordningen. Sedan bar det ut i skogen, alla gick sina spår och det var också obligatoriskt att följa med ut i kurskamraternas spår. Ett bra sätt för alla att få se hur andra hundar och förare arbetar, samt naturligtvis en fantastiskt möjlighet för hundarna att vänja sig vid störning i skogen. För alltid var det någon som pratade lite extra högt, råkade nysa eller allmänt knallade runt lite extra vidlyftigt… När samtliga spår var gångna var det dags för återsamling och – för den del – dagens höjdpunkt, nämligen: fika! Under fikan hölls också alltid en genomgång av alla spår av instruktörerna som ju gått med alla ekipagen ut i spåren – och dessutom lagt dem tidigt på morgonen, så att alla kunde ta del av varandras erfarenheter i skogen.

Spårstart

I vanlig ordning avslutades kursen med viltspårprov i anlagsklass för auktoriserade domare.  Sju av ekipagen startade i anlagsklass och ett ekipage i öppen klass, en solig (naturligtvis) lördag under överinseende av domarna Åke Hjelm och Liselotte Hagberg båda från Vinslöv. Till vår stora glädje kom alla ihåg det mesta av vad vi som instruktörer har försökt lära ut under de här två månaderna som vi har haft förmånen att träffa dessa go’a ekipage. Alltså var det åtta lyckliga ekipage som tog emot sina godkända resultat från domarna!

Fler bilder finns att se på:

2 Comments to Lyckad viltspårkurs

Trackbacks