Tänk om fler lantbrukare gjorde lika mycket för fältviltet som Magnus och Lars på Valterslund

söndag, 25 maj 2014

Valterslund 006Jag har tidigare skrivit om den fältviltssatsning och de studiecirklar som är på gång i Jägareförbundet Skånes sydligaste jaktvårdskretsar.

Studiecirklarna inom Österlens, Sydskånes och Söderslätts jaktvårdskretsar genomförde lördagen 24 maj ett samordnat studiebesök på Valterslunds gård som ligger en bit norr om Bollerup.

Valterslunds växtodlingsgård omfattar ca 135 hektar. Det finns bl a ett kronhjortshägn på gården. Den som driver gården idag är Magnus Bengtsson, känd bland länsföreningens hundfolk eftersom han i samverkan med kompisen Mattias Johansson och med respektive hundar vunnit Skånes eftersöksmästerskap två gånger.

Magnus pappa, Lars, och hans farfar har alla delat ett brinnande intresse för fältviltet och samtliga 25 deltagare som deltog under dagen blev säkert lika imponerade som jag över vad fick se och höra.

Magnus och pappa Lars förevisade stolta ett imponerande ”guld-med-råge-kronhjortshorn” i samband med den inledande introduktionen. Om jag minns rätt hade hornet 24 taggar och hade bedömts till 242,5 poäng.

Vi blev efter inledningen guidade runt på markerna och fick förevisat olika varianter av viltvårdsåtgärder till gagn för vårt fältvilt:
– Lähäckar av olika typer och innehåll. Totalt finns ca 3 km lähäckar på ägorna.
– Viltvatten av olika slag. 5-6 märgelgravar/motsv
– Örtremsor med örtinsådder
– Energiskogsdungar och häckar
– Sprutfria kantzoner
– Viltåkrar bl a en med jordärtskockor, omtyckta av rådjuren, kultivering krävs som hjälp.

Magnus belyste vikten av s k upptorkningszoner för främst rapphöns och fasaner. Utplacering av halmbalar på marken kan också ha positiv effekt eftersom de kan ge skydd och lä och de kan dessutom vid snövintrar medföra fläckar av barmark på läsidan uppskattat bl a av harar.

Det fanns rikligt med fågelholkar utplacerade på de markavsnitt som vi besökte. Ambitionen var att försöka spridda ut fågellivet över hela arealen. Ett av skälen härtill kan ju vara att ge predatorerna lite alternativa bytesval till rapphöns och fasaner.

En ”stenbunke” på marken kan vara attraktiv för viltet. Den lagrar värme efter en solig dag. Kompletterad med lite björnbärssnår för skydd kan det bli ett omtyckt tillhåll för t ex fasaner.
Det sätts årligen ut ett antal fasaner och rapphöns på marken.

Predatorbekämpning är viktig. Räv, mård, mink, iller och grävling samt kråkor måste hållas efter med till buds stående medel.
På senare tid har man noterat en märkbar ökning av antalet glador i området. Detta medför en del negativa konsekvenser. Den duvhök som tidigare dag 1 slagit och kalasat på en fasan kunde ofta återvända dag 2 och fortsätta kalaset på samma fasan. Idag har gladorna nogsamt käkat upp alla kvarvarande delar av fasanen, vilket innebär att duvhöken får slå en ny fasan istället, alltså högre predatortryck. En positiv sak med gladorna är att de ”hjälper till med att” hålla kråkstammen nere eftersom kråkungar finns med på deras meny.

På tal om meny så hade vi nu kommit så långt i dagens rundvandring att det var dags för ”madapaus”. Nisse med assistens av Gerth-Inge hade smugit i förväg och mötte oss på gården med nygrillade korvar.

Fältviltsgruppens ordförande Peter Nilsson avslutade med att tacka dagens värdar för en synnerligen intressant och givande förevisning. Sven Lindén, Skånes representant i Jägareförbundets förbundsstyrelse, som medverkat under dagen, fick som medskick från Peter att bevaka fältviltet i förbundsstyrelsen. Jägareförbundet Skåne har skickat in en motion till årets förbundsstämma med förslag till åtgärder i ärendet.

Peter informerade om avslutningsvis om det studiebesök som kommer att genomföras i Danmark den 6 juni med tema fältvilt.
Vid pennan

/Uno Strand