Fler utbildningsjakter på nyligen arrenderad jaktmark i Skåne

torsdag, 3 juli 2014

Jägareförbundet Skåne har äntligen fått tillgång till en egen jaktmark. Länsföreningen har nämligen arrenderat ett område i Hässleholms kommun, Olahus, omfattande 240 hektar.

Vi har tidigare fått disponera delar (ungefär hälften) av det nu arrenderade området för utbildningsjakter av markägaren Hushållningssällskapet.

Som en följd av arrendet kommer vi år att förlägga fem utbildningsjakter till Olahus, två enligt tidigare års koncept och tre på den utökade delen av marken.

Tider:

– 2014-09-20 Harjakt

– 2014-10-03 Rådjurs- och harjakt

– 2014-10-11 Rådjurs- och harjakt

– 2014-10-24 Rådjurs- och harjakt

– 2014-11-22 Rådjurs- och harjakt

Eventuellt genomförs också en ytterligare jakt avsedd för länsföreningens ungdomsläger (2014-10-31) på området.

Jägareförbundet Skåne disponerar en utbildningslokal i anslutning till området och har ambitionen att framöver utnyttja denna och området för b a jaktledarutbildningar, rävlockutbildningar, utbildningar i fäll-tillverkning/fäll-fångst samt övriga utbildningar/verksamhet kopplade till pågående fältviltsprojekt.

Skanning_20140701