tisdag, 26 augusti 2014

Tillbaka till naturen – Skånska Jakt- & Fiskemässan på Bosjökloster 30-31/8 2014

Sedan 1991 har Skånska Jakt- & Fiskemässan genomförts under sista veckoslutet i augusti på Bosjöklosters slott och i dess vackra omgivningar vid Ringsjön, nästan mitt i Skåne. Med åren har mässan alltmer profilerat sig som en familjevänlig mässa med aktiviteter för alla åldrar.

I dagens samhälle har det mesta som rör natur och friluftsliv alltmer hamnat i skymundan. Folk lever allt längre från naturen, förstår den allt mindre och känner sig i många fall främmande i den och kanske till och med lite rädda. Nästan all medierapportering kommer från städerna och när naturen någon kom får uppmärksamhet rör det sig oftast om spektakulära tv-produktioner från exotiska länder eller domedagsprofetior om miljön.

Vi som arrangerar Skånska Jakt- & Fiskemässan vill sprida kunskaper om livet utanför stadens hank och stör och har i alla år försökt göra en landsbygdsmässa som uppmuntrar till ett respektfullt utnyttjande av de förnybara resurser som vår svenska natur erbjuder.

Klokt och etiskt bedriven jakt och fiske är något av det mest ursprungliga och naturnära en människa över huvud taget kan ägna sig åt. Och inte bara själen mår bra, även kroppen får sitt. Jaktens och fiskets friskvårdsvärde kan knappast överskattas.

Dessutom belönas den skicklige jägaren med läckert, magert och i ordets verkliga bemärkelse ekologiskt och närproducerat kött utan tillsatser och mediciner. Kött som kommer från djur som levt ett naturligt liv i sin rätta miljö.

I en tid då allt fler känner sina Facebookvänner i Australien bättre än naturen utanför knuten vill vi göra vad vi kan för att svenskarna åter ska bli ett folk som inte bara älskar utan även förstår naturen och hur vi kan utnyttja den på ett respektfullt sätt så att även kommande generationer kan få glädje av vår svenska natur.

Uppemot 15 000 besökarna väntas till årets mässa och de kommer att dela sitt intresse mellan välfyllda utställningshallar, roliga och lärorika uppvisningar i hund- och hästmanegerna, Bosjöklosters anrika slott, dess fantastiska trädgårdsanläggningar och slottspark, fiskeaktiviteter där man själv och barnen kan delta, prova på skytte, demonstrationer i fisk- och viltmatlagning och mycket mera. Dessutom lockar 280 utställare med produkter inom jakt, fiske, häst, hund och friluftsliv.

Svenska Jägareförbundet finns representerat både i Skytteparken, på övre terrassen med information om och uppvisning av jakthundsträning och i en monter i Södra stallet där alla har chansen att vinna en fyrhjulsdriven motorcykel. Jägareförbundet Ungdom bjuder tillsammans med Ryssbygymnasiet och Ringsjöns Sportfiskeklubb in publiken till femkamp i grenarna casting, lerduveskytte, fiskkunskap, luftgevärsskytte och gissa bajset.

Jocke Smålännings fantastiska trickskytteshow är får de flesta att gapa av förvåning och ett av mässans verkliga dragplåster, liksom alla hundaktiviteter, av vilka en del är öppna för besökarnas hundar. Nytt för i år är möjlighet att testa sin jakthunds mod inför en uppstoppad, radiostyrd björn. En nyhet är också timmerkörning med häst. Och när Gunsmoke Riders visar hur Mounted shooting går till väcks cowboyromantiken till liv. Det gäller att rida en bana på tid och samtidigt skjuta sönder tio ballonger. Den som vill kan på mässan lära sig odla egen svamp på en stubbe, för att ge exempel på en mer udda aktivitet.

Det finns som alltid massor att göra för alla på Skånska Jakt- & Fiskemässan och maten har ännu inte gjort någon besviken. Tre restauranger serverar lunch på mässområdet. Dessutom finns både vanlig snabbmat och lite ovanligare med råvaror från den svenska naturen – fish and chips, wookad älg och viltkebab.

Välkommen!

Skånska Jakt- & Fiskemässan
Bosjökloster slott, vid väg 23 söder om Höör.
Lördag 30 – söndag 31 augusti 2014, kl 9 – 17.
Entré 180:-, barn under 16 år fri entré. Tvådagarsbiljett 220:-
Parkering: 25:-
Biljetter på plats eller via www.sjfm.se

Bildarkiv:

10 Comments to Tillbaka till naturen – Skånska Jakt- & Fiskemässan på Bosjökloster 30-31 augusti

Trackbacks

1. Lars Berglund