”Drillmaster” Eva höll i taktpinnen på examen i Ystad

måndag, 29 september 2014

DSC_0176Jägareförbundet Sydskånes jaktvårdskrets och Studiefrämjandet har all anledning att känna sig stolt över den hundverksamhet som genomförts i Ystad under året.

Årets kurser startade redan första söndagen i mars och har sedan pågått med ett kortare sommaruppehåll ända tills i söndags då det var examensdags för jaktlydnadskursen på förmiddagen och valpkursen senare på eftermiddagen.

Årets utbud har omfattat valpkurser, unghundskurser, viltspårkurser, apporteringskurser och nytt för året även en jaktlydnadskurs.

Barbro Börjessons koncept för fostran av hundar ”de fyra stegen till samförstånd med din hund” har legat till grund för kurserna.

Instruktörerna som svarar för kurserna i Ystad är alla certifierade jakthundsinstruktörer inom Svenska Jägareförbundet och väl sammansvetsade. Uno Strand, Nils-Arne Knutsson och Eva Persson-Johansson har genomfört kurser i tillsammans under snart femton års tid. Lotta Strand, nytillskottet i kadern, börjar också ”få skinn på näsan” efter ett par år i gänget.

Nedan ett axplock av bilder från jaktlydnadskursens examen. Eva Persson-Johansson är suveränt duktig på att ”ensam öva många”. Hon hade platsat som ”drillmaster” i vilken yrkesarmé som helst.

Bifogas  reflektioner från en av jaktlydnadskursens elever, Margaretha Böös-Olsson: 2014 referat jaktlydnadskurs

Bildarkiv:

Nerladdningsbara filer

2014 referat jaktlydnadskurs
Titel: 2014 referat jaktlydnadskurs (0 click)
Rubrik:
Filename: 2014-referat-jaktlydnadskurs.pdf