Nu är det dags att anmäla sig till Skånes utbildningsjakter

torsdag, 11 september 2014

DSC_0060Nu är det dags att anmäla sig till Skånes utbildningsjakter

Jägareförbundet Skåne anordnar årligen ett antal så kallade utbildningsjakter.

Syftet med jakterna är främst att introducera nya jägare i ”jaktens mysterier”, men jakterna är i mån av plats även öppna för övriga medlemmar. Ambitionen är att spegla i Skåne vanligen förekommande typer av jakt som harjakt, klövviltsjakt och andjakt.

Funktionärsgänget som svarar för jaktledningen är alla gamla rutinerade jägare som delger de deltagande nya jägarna ur sitt rika kunskapsförråd hur man beter sig på jakten, hur hundarna används, omhändertagande av skjutet vilt mm. Stämningen brukar vara god under jakterna och det förekommer en hel del stämningshöjande jakthistorier i samband med fikapauser och korvgrillning.

Vid alla jakterna finns naturligtvis ett skriftligt jakt-PM med bland annat säkerhetsbestämmelser som genomgås noggrant. Vid vissa av jakterna brukar vi dessutom demonstrera vapenverkan för att illustrera vikten av att hantera vapnet på ett säkert sätt.

Huvuddelen av jakterna genomförs med hagelvapen, men den första jakten för jaktåret ”bockajakten” i augusti är en kulvapenjakt som föregås av kontrollskjutning och övningsskjutning på rådjursfigur.

De marker vi har till förfogandeför är Skarhults kronopark, där Sveaskog välvilligt låter oss arrangera en harjakt för ungdomar och tre andjakter med möjlighet för ett antal hundekipage att delta och träna apportering. Vi kommer i år också att få möjlighet att genomföra andjakter med apporteringsträning på Fulltofta strövområde genom Region Skånes och jakträttsinnehavarens välvilja. Region Skåne låter oss också disponera Klammerbäckens dalgång och Vitemölle strövområde för två klövviltsjakter. Den ovan angivna bockajakten, som i år redan är genomförd, gick av stapeln på Jönstorps kronopark.

En nyhet för innevarande år är att Jägareförbundet Skåne arrenderat ett ”eget jaktområde” (240 ha) vid Olahus, som ligger norr om Hässleholm. Vi har stora förhoppningar på den nya marken och har i år lagt in fyra utbildningsjakter där. Området på Olahus har stor utvecklingspotential och kommer framöver att användas även för andra aktiviteter.

Tider och detaljbestämmelser för utbildningsjakterna framgår av Jägareförbundet Skånes hemsida www.jagareforbundetskane.se och det kalendarium som finns längst ner på vår startsida. Annonsering sker också i Svensk Jakts lokalbilaga.

Anmälan till jakterna skall som regel ske tre veckor före respektive aktivitet och skickas in till vo9@jagareforbundet.se eller med telefon till 044-12 93 40, dit du också kan vända dig med frågor.

Plats Viltslag Tider Vapen
Jönstorps kronopark  Råbock (pürsch/vakjakt) 23—24/8 (inkl övernattning) Kulvapen
Olahus Rådjur, hare, räv 20/9; 3/10; 11/10, 24/10; 22/11 Hagel
Skarhults kronopark  Hare, räv  5/10 (endast ungdomar) Hagel