Skåne ungdomarna gjorde det igen!

måndag, 8 september 2014

I lördags (6 september) gick Region finalen i Kretskampen i Syd av stapeln. Jaktvårdskonsulent Louise Gårdefalk har skrivit ihop en text om dagen och skickar med en bild på alla deltagare och en bild på Jägareförbundet Skånes lag som vann finalen även i år.

Skåne ungdomarna gjorde det igen!

final syd 2014

I lördags den 6 september gick Region finalen i Kretskampen av stapeln på Sövdeborgs JSK i Sjöbo, Skåne. Det var 7 län från Svenska Jägareförbundet Region Syd som deltog denna soliga dag.

Förra året när Jägareförbundet Västra Götaland Väst var värdar för Region Finalen arrangerades finalen i Trollhättan. Då stod Skåne laget som segrare och fick i år vara värdar för tävlingen.
Kretskampen är en tävling för ungdomar i åldrarna 13-20 år, varje lag består av 3-5 deltagare. Deltagarna tävlar i 4 olika skyttemoment samt ett teoripass med frågor om b.la jaktmetoder, etik, viltvård, juridik och jakthundar.

I år är det tredje året som Kretskampen arrangeras inom Region Syd. Tidigare år har det varit väldigt jämt mellan lagen, inte många poäng som skilt lagen åt. Så var det även i år, det skiljde endast 4 poäng mellan laget som kom på tredje plats och de lag som kom på första plats.

Efter lunch var poängen färdig räknade och det var dags för prisutdelning. Som segrande lag stod värdlänet Jägareförbundet Skåne och tätt där efter kom Jägareförbundet Blekinge på en andra plats och på tredje plats kom Skaraborg! De resterande lagen kom på en gemensam fjärde plats. Alla deltagarna kämpade på riktigt bra under dagen och såg ut att ha roligt.

Samtliga deltagare fick priser sponsrade av Aimpoint samt Svenska Jägareförbundets fleecehalsduk och diplom. Första-, andra- och tredjepristagarna fick också plaketter. Tidigare år har vinnande laget vunnit en jakt i värdlänet och så är det även i år.

Stort TACK till Aimpoint, alla deltagande lag, lagledare och funktionärer.

final syd 2014 2

Louise Gårdefalk
Jaktvårdskonsulent

1. Jägareförbundet Skåne 232 poäng