Bra ”ankeväder” vid årets första andjakt på Skarhult

onsdag, 8 oktober 2014

Vi hade bra ”ankeväder” vid årets första utbildningsjakt, andjakt, på Skarhults Kronopark. Det ”fina vädret” innebar att samtliga 12 skyttar, 4 hundförare och vi funktionärer var dyblöta efter jakten Det regnade nämligen hela tiden och blåste dessutom hyfsat bra.

Men…… som rubriken säger, detta väder funkar bra när man skall jaga änder. Vi jagade i två stycken viltvatten, halva gänget vid vardera, startade med uppflogsjakt på de änder som fanns på plats när vi kom smygande fram mot vattnet och väntade därefter till skymningen då ett antal änder kom tillbaka för nattvila.  Det knallade på bra under kvällen och vid den avslutande viltparaden presenterades ett 45-tal vilt, huvuddelen gräsänder, ett antal krickänder och som ett litet kuriosom även en  liten morkulla.

Två skyttar tog åt sig äran av att ha fällt morkullan. Poul-Erik Jensen, jaktvärden på stället, berättade att det är tradition att pussa  den första morkullan man fällt i baken. Självfallet verkställdes traditionen av de båda skyttarna, något som uppskattades av de övriga jaktdeltagarna.

Avslutningsvis ett stort tack till kvällens duktiga apporteringsekipage och naturligtvis till jaktvärden Poul-Erik Jensen och Sveaskog som ställer marken till förfogande.

Nästa andjakt genomförs den 16 oktober. Vill du vara med som skytt så finns det faktiskt några platser kvar! Du måste dock anmäla dig direkt!