Hornblås och bilder från utbildningsjakt på Olahus

söndag, 12 oktober 2014

IMG_6253Lars Bengtsson Degeberga är välkänd bland skånska jägare. Han blev därför utvald som skåneprofil när Jägareförbundet skulle illustrera temat ”jaktens själ”.

De utbildningsjakter för nya jägare som och de jaktfältskjutningar som årligen genomförs i Skåne  är Lars ”pappa till”. Lars har nu kommit upp i mogen ålder och har därför svårt att hänga med sin springerspaniel Smilla, Nippe, som han själv kallar henne för, i drevet. Han får istället koncentrera sig på att hålla koll på ”oss ungdomar” i funktionärsgänget  och underhålla jaktdeltagarna med skrönor under våra fikapauser.

Han brukar ofta berätta med stolthet att han minsann gjorde värnplikten vid ett gardesregemente, P 1 Göta Livgarde, experter på att vakta kungen vid högvakter i Stockholm. Marschera och paradera det kan han alltså.

För att tillfredsställa Lasses paradintresse så har vi numera infört högtidlig hornblåsning vid utbildningsjakternas viltparader. Vi har ju fått in en ”ungdom” i funktionärsstaben, Paul Andersson, som är bas för ungdomsorkestern i Sjöbo.

Vid den senaste utbildningsjakten på Olahus hade vi tyvärr inget vilt på parad. Ja, det förekom ju under jakten några skottillfällen, men skyttarna valde i aktuella situationer att hålla inne sina skott eftersom de gjorde bedömningen att sidokamraten kunde vara i riskområdet förett ev skott – klokt.

Men vår hornblåsare fick ändå chansen att tillfredsställa Lasses parad- och signalbehov när han avslutade jakten med att blåsa signalen ”Jagd vorbei”.

Nedan några bilder tagna av Markus Nilsson:

8 Comments to Hornblås och bilder från utbildningsjakt på Olahus

Trackbacks