Rena sommarvärmen vid årets ungdomsjakt på Skarhult

onsdag, 8 oktober 2014

Jägareförbundet Skåne har senaste dagarna genomfört två utbildningsjakter på Skarhults Kronopark, en andjakt som nyligen kommenterats på hemsidan och dessutom en harjakt för målgruppen ungdomar.Den senare jakten kostar det ingenting att delta i. Det var därför lite överraskande att endast 7 ungdomar anmält sig.

Vi hade  riktigt ”ankeväder” vid andjakten, regn och blåst. Vid ungdomsjakten lackade svetten åtminstone på oss som gick i drevet. Vi hade nämligen nästan sommarväder. Denna väderlekstyp är inte helt optimal för jakt. Många harar var nog ute på fälten och solade sig?

Att kronoparken är rik på vilt fick deltagarna dock ett flertal bevis på. Det var framför allt dovvilt som paraderade förbi. I första såten, längst i söder fick dessutom ”ett gäng” vildsvin snabbt fötter och begav sig med språng ut från marken.

Deltagarna i jakten bjöds på grillad korv med tillbehör i pausen mellan jaktens andra och tredje såt.

Skyttarna fick äran att själva under sakkunnig instruktion av Sven Henriksson ta ur sina respektive harar.

Tre nypassade harar låg på den avslutande viltparaden och blev vederbörligen saluterade av vår hornblåsare, Paul Andersson.

Ett varmt tack till Sveaskog och Poul-Erik Jensen som stäler kronoparken till förfogande för denna uppskattade jakt.

Bildarkiv (Foto: Markus Nilsson):

7 Comments to Rena sommarvärmen vid årets ungdomsjakt på Skarhult

Trackbacks