Rapport från Skånska Jakt- & Fiskemässan

torsdag, 27 november 2014

Skånska Jakt- & Fiskemässan

2014-års skånska, stora begivenhet för jägare, hundfolk och sportfiskare ägde som traditionen bjuder rum sista helgen i augusti. Som vanligt blev mässan välbesökt, i synnerhet mässans första dag. Väderprognosen siade om hällregn under mässans andra dag. Det är sällan som väderinstituten prickar rätt men tyvärr denna helg lyckades man. Värst drabbat var området runt Malmö. I Malmö bor några av mässans utställare och tyvärr fick de tillsammans med intresserade besökare stanna hemma då vattenmängderna blev gigantiska! Mässområdet – Bosjökloster – klarade sig ganska väl och hällregnet uteblev men ett antal större skurar träffade mässans besökare.

Stämningen på topp

Trots regn och kyliga vindar var stämningen bland såväl besökare som utställare på topp. Handlarna vitnade om god kommers. Restauranger, korvvagnar och kebabställen serverade många portioner till shoppande och kunskaps sugna besökare.

IMG_2158-001I Jägareförbundets monter var fokuset på medlemmen! Medlemmar och blivande kunde delta i flera tävlingar med chans att vinna fyrhjuling, aimpointsikte, hundmat och keps. Inte mindre än 700 testade att skjuta på vildsvinet i skyttesimulatorn. Bland besökarna hördes om egna jaktlagstävlingar, där priset var äran att vinna!

JAQT, förtroendevalda och personal fanns på plats för att berätta om sina verksamheter för medlemmar, svara på frågor och informera om Jägareförbundet. Vad har vi, jägare, har att tacka förbundet för? Vad sägs om, världens bästa löshundsjakt, de generösa jakttiderna, jägarnas acceptans i samhället, den fria jaktlagstiftningen och att förbundet håller kolla på EU. Bara för att nämna några!

Albin Lindberg-001Första guldbock

Antalet troféer som värderades var något färre än det brukar. Trofébedömarna värderade totalt 93 troféer och av dessa var 90 råbockar. Bland de som lämnade in en råbock för bedömning fann vi 15-åringe Albin Lindberg. Han hade uppsiktsjagat med sin morfar. När bocken kom gav morfar honom chansen. Bocken höll 161,7 poäng och var där med guld med råge (gränsen är 130 poäng)!

Jägareförbundets instruktörer fanns självklart på plats!
Under mässan bjöd Jägareförbundet Skånes jakthundsinstruktörer på uppvisningar två gånger per dag på övre terrassen. Vi använder sig av hundprofilen Barbro Börjessons filosofi ”Fyra lätta steg”. Instruktörerna fanns i montern på övre terrassen under båda mässdagarna och intresserade hade möjlighet att prata hund, ställa frågor och anmäla sig till hundkurser.

I Skytteparken bjöd våra jaktskytteinstruktörer på Compact Sporting. Ett jägarnära träningsskytte med lerduvor som liknar inkommande änder, högt flygande fasaner och springande hare. Filosofin för skyttet är öga, mynning, mål och vi erbjuder kurser under vår och sommar.

Stort tack till alla instruktörer, förtroendevalda och personal som bidrar och medverkar på ett eller annat sätt!

Fredrik Jönsson, jaktvårdskonsulent (text och foto).

2 Comments to Rapport från Skånska Jakt- & Fiskemässan

Trackbacks