Anders hade flyt på Vitemölle

tisdag, 11 november 2014

P1010170I måndags 10 november genomförde  Jägareförbundet Skåne en utbildningsjakt för nya jägare på Vitemölle.

Vi brukar starta med en liten genomgång/frågestund  före jakten. om säkerhet, om maxavståndet för hagelskytte mot olika typer av mål, om hur man beter sig på  sitt pass bl a att man skall välja bakgrund så att man inte bildar silhuett och att det är jätteviktigt att stå stilla på passet. De av våra ”adepter” som gjort sin värnplikt kände säkert igen sig när vi pratade om att göra eldförberedelser, att ha fritt skottfält, att försöka hitta hållpunkter i terrängen så du snabbt kan identifiera längsta skjutavstånd och att göra bedömningar var det är mest sannolikt att viltet kan tänkas komma.

Före genomgången av dagens PM för jakten genomförde vi dessutom en praktisk förevisning av hagelvapens  träffverkan då vi sköt mot en rådjursfigur där vi på baksidan av figurtapeten kunde kolla in  antalet hagelträffar i djurets vitala organ på 20 meters skjutavstånd. Vi demonstrerade också den imponerande eldkraften hos hagelvapnet genom att skjuta mot ett kålhuvud som sprängdes i tusen små bitar.

Jakten genomfördes sedan med tre såtar där den första gick i Klammerbäckens vackra dalgång som är mycket kuperad och svårforcerad med sina slånbärstäckta kullar, en verklig utmaning för oss ”gubbar” i drevet och för våra ivriga stöthundar. De avslutande två såtarna i strandskogen är heller inte lätta att ta sig fram i, här är det björnbärssnåren som ger oss  den största utmaningen. Snacka om ”hemmaplan” – i angiven terräng har verkligen viltet  hemmafördelar!

Hur gick det då på jakten? Jo, faktiskt över förväntan. Våra ”elever” lyckades fälla sju vilt, tre rådjur, två rävar och två harar! Den som tydligen varit allra mest uppmärksam på vår inledande genomgång var Anders Mattsson, som hade turen och skickligheten att skjuta två rådjur och en räv.