Jägarungdomar från Värmland och Skåne jagar bra tillsammans och trivs ihop

onsdag, 19 november 2014

Jägareförbundet Skåne har som tradition att anordna ett ungdomsläger i allhelgonahelgs-veckan. Det har nu också hunnit blivit tradition att genomföra ett utbyte med Jägareförbundet Värmland i samband med detta läger. Fem värmlandsungdomar ledsagade av jaktentusiasten Eva Forsgren brukar inbjudas att delta i skånelägret och får under skånebesöket möjligheten att uppleva rådjurs/harjakt med stöthundar, uppflogs- och skymnings-sträck på änder och ”trampejakt” på den skånska slätten.

Vid årets rådjursjakt på Vitemölle hade vi mycket vilt på fötter, men det blev tyvärr inget vilt att salutera  vid jaktens avslutning. Som jaktledare var det ändå befriande att höra kommentaren från en av värmlandstjejerna. ”Idag har jag sett mer vilt än jag ser under ett helt år i Värmland”.

Utbytet är dubbelsidigt vilket innebär att motsvarande antal ungdomar från Skåne får chansen att åka upp till Värmland och lära sig hur man jagar däruppe. Det handlar naturligtvis då mycket om älgjakt – inte vanlig sådan utan älgjakt i vargars och björnars hemtrakter…. och kolla i bildarkivet nedan hur de hundar man nyttjar där ser ut – finska lapphunden Gorm, Evas nya hund. Rasen vaktar, vallar och jagar. Det går att jaga björn med den, men Eva ska träna honom på spår. Gorm är mycket intresserad av rävspår. Det gilla Eva för för då har han rovdjursskärpa.

Att jägarungdomar från Värmland jagar bra tillsammans och trivs ihop framgår av referat nedan:

Nöjda ungdomar på årets ungdomsjakt

Jägerförbundet Skåne arrangerade även i år en utbildningsjakt för ungdomar. Vi var sex tjejer och sju killar som på torsdagskvällen samlades på Jägersbo Camping för att tillbringa en givande jakthelg tillsammans.

07.00 på fredagsmorgonen var det dags för frukost innan vi skulle bege oss till Vitemölle för en spännande drevjakt. Innan vi blev tilldelade våra pass så höll Uno Strand i en informativ och intressant genomgång. Jakten var uppdelad i 3 såtar med korvgrillning innan den sista såten påbörjades. Vi hade en fin jaktdag i Vitemölles vackert kuperade miljö med mycket viltobservationer med desto mindre skottchanser.

På eftermiddagen bar det av mot Fulltofta för skymningsjakt på änder. Det var en fint belägen damm vid Fulltofta naturcentrum. Till ändernas lycka blev det endast en and skjuten under kvällen.
Det var sedan dags att återvända hem till Jägersbo för att avnjuta en efterlängtad kvällsmat.
Efter en intensiv med intressant jaktdag somnade vi alla trötta men nöjda.

Redan kl. 06.00 på lördagen var det uppstigning för att förbereda oss förr en ny heldag med jakten i centrum. Vi begav oss till Svalöv-Weibull för klappjakt på hare. Hertmut Schützler startade jakten genom att blåsa en melodi i sitt jakthorn. Under dagen sköts det totalt 6 harar under de 3 olika såterna i det öppna landskapet. Jakten var som alltid bra upplagd med trevliga människor.

Vi ungdomar tackar alla inblandade som hjälpte till att göra helgen möjlig för oss, det är vi mycket glada för. Det är även roligt att det finns ett samarbete med Värmlands jägarförbund vilket gör att vi får chans utbyta erfarenheter med varandra.

Tack för att ni gjorde detta möjligt för oss även i år!

Caroline Larsson, Linnea Frisk, Anna Malmros

Tack alla skånska vänner!!!!!

Jakt är kul och att få prova på olika jaktformer är jätteroligt. Årets utbytesjakt för ungdom har genomförts. Till Torsby i Värmland kom tre pojkar med ledare och till Skåne reste tre tjejer med ledare. Hubertusjakt en jakt med hagelbössa.

Först kom de skånska pojkarna till Värmland för att jaga älg. Trots vargarnas framfart i älgbestånden så fick våra skånska pojkars jaktlag fälla två tjurar i ett jaktlag och en kalv i ett annat jaktlag. Skånska Franne som uppsiktsjagade var på bettet och markerade älg. Ko och kalv smög sig fram genom skogen och tack vare Frannes skarpa blick så kunde kalven fällas. Spänning! Glädje när bytet ligger! Många bilder på mobilen. Adrenalinet stod på topp, tre man fick ut kalv, ryggsäckar och gevär ur skogen. Kalven var normal och vägde ca 75 kg. Till slaktboden, pälsa av, sota, dela kroppen och in i kylrummet. Bra jobbat, hem och koppla av för avfärd till Skåne.

Vi tjejer som for till Skåne fick några fantastiska jaktdagar. Vi bodde på en camping i mysiga stugor och matades på bästa skånska sätt, mycket mat och god mat.

Första jakten i Skåne var på Vitemölle strövområde. Vi samlades och fick en korrekt och koncist information samt gruppering i ”jaktlag” av Uno Strand, vad annars ska man vänta sig av en ”kungen tjänare”.

På postplats gick signalen för folk- och hunddrev. Spänningen tätnade! Räv, hare, rådjur passerade på för långt håll. Nötboskap på hagelhåll, klätterträd hade inplanerats av oss. Djur fanns i alla såtar. Inkallning! Korvgrillning, ingen annan stans får man så god grillad korv som i Skåne!

Återresa till Höör och samling vid Fulltofta, där vi skulle jaga änder. Vädrets makter eller Diana svek oss. En and sköts innan mörkret föll över den lilla pölen. Det skulle ha blåst, så sa våra ledare då hade änderna kommit nu låg de kvar på behagligare plats. Hem för samling och middag. Ungdomarna pratade och vi äldre ”kojade”.

Nästa morgon, snabbfrukost, uppsittning och avfärd mot Svallöv, nu skulle det bli harjakt! Vi mottogs på sedvanligt sätt av Jaktledaren och hornblåsare  öppnade jakten med några hornstötar.

Utställning vid skånska nyplöjda leråkrar. Man får tack höger makter att man inte tillhörde folkdrevet. Blotta tanken på de av lera nedtyngda stövlar gör en trött.

Men i Skåne finns fantastiska människor och det var ett stort uppbåd av frivilliga som ställde upp för att ungdomarna skulle få en fin jaktupplevelse. Lyckan var stor hos de unga jägarna när hararna föll och stoltheten var inget att ta miste på.

Jakten avslutades på en golfklubbs restaurang med ärtsoppa, pannkakor med sylt och grädde. Tals hölls och stämningen var både hög och tät. Alla tackades för goda insatser.

Vi återvände till Campingen för att umgås och så småningom äta pizza inför morgondagens avfärd hem.

Vi tjejer får väl säga som Askungen: Vad är väl en Hubertusjakt i Skåne, den kan ju vara så dimmig, blöt och blåsig men helt FANTASTISK!

Stort Tack till Ungdomsansvariga i Skåne Bengt, Louise. Sven som aldrig sviker, Jörgen, Dag m fl

Eva Forsgren

Bildarkiv: