Jaktfältskjutningarna i Skåne – en succé som fortsätter

lördag, 15 november 2014

Succén fortsätter

Bild: Lycklig vinnare av Sako Quad, Bo Nilsson. Foto: Ola Nordström

Vinnare 2014 Bo NilssonSuccén med Jaktfältskjutningar fortsätter och har genomförts med kraft och engagemang av sex föreningar och på lika många platser i länet. Det är med stor glädje vi kan räkna in 672 starter!

Vid fyra av Jaktfältskjutningarna skjuts det med 22LR och målen är såväl direktmarkerande snurror som viltfigurer i papp. De två andra skjuts med klass 1 på pappfigurer. Och vid skjutningen i Malmö var det nytt för i år att även kunna skjuta med vapen i klass 2 och 3.

Imponerande utveckling

Vid starten 2010 i grushålan utanför Fjälkinge var vi 8 deltagare. En katastrof! Men med gemensamma insatser, engagemang och jägarnära träningsskytte har vi ökat intresset och antalet deltagare med råge: 2011 – 282 deltagare, 2012 – 495 deltagare, 2013 – 559 deltagare och 2014 – 672 deltagare. Jaktfältskjutningarna är en tävling men framförallt är det en möjlighet till varierat och bra träningsskytte inför kommande jaktsäsonger!

Bosse drog längsta strået

Vid varje skjutning får deltagarna en lott. Lotten ger chansen att vinna en Sako Quad som Sako Sweden sponsrar. Bosse Nilsson fick i år vinstlotten!

Bosse deltar vid de flesta skjutningarna och är ofta med och tampas i jägarklassens prislista om de bästa placeringarna. Grattis, Bosse!

Lagtävling

För de jägare och skyttar som vill tävla i lag kommer möjligheten att finnas med start 2015. Det blir 4-manna lag, en lagklass, varje skytts poäng räknas, ett mål kommer att vara skiljemål och startavgiften är 120 kr per lag.

Jaktfältskjutningar 2015

19 april – Kristianstad-Bromölla jvk i Fjälkinge, 3 maj – N Åsbo jvk i Hyllstofta, 17 maj -Österlens jvk i Gyllebo, 31 maj – Sövdeborg jsk i Sjöbo, 14 juni – Malmö Spillepengen och

28 juni – Osby jsk i Osby.

Tack till alla föreningarna, funktionärerna och till deltagarna för formidabla Jaktfältskjutningar!

Fredrik Jönsson

jaktvårdskonsulent