måndag, 29 december 2014

Jägareförbundet  Skåne genomförde igår (28 december) 2014 års  sista utbildningsjakt på  den ”egna jaktmarken” Olahus.

olen lyste, men det var bitande kallt om fötter, fingrar och kinder. Dagens jakt var upplagd på tre såtar och det blev snabbt upptag i första såten. Många av de deltagande  skyttarna var relativt nya jägare så det dröjde ända tills tredje och sista såten innan första skottet small.

Typiskt nog så var det  mellanbrodern Filip i ”Olsson-ligan” som kom till skott och när han skjuter så brukar det aldrig behöva göras några eftersök. Det påskjutna viltet blir som regel direkt på platsen.

Olsson-gänget är en mycket trevlig bekantskap och består utöver Filip av pappa Dag, storebror Johan, näst-yngstingen Jakob och denna gång även av lillebror Holger, 12 år. Holger följde under jakten med i drevet ”som skugga” åt jaktledaren. Man kan inte låta bli att önska att fler av våra jägare skulle vara lika duktiga som Dag Olsson och ”faddra in” sina söner i ”jaktens mysterier”.

Altmeister Lars Bengtsson hade som vanligt fått fart på brasan till den fika-paus som genomfördes mellan såt 2 och såt 3.  Lasse underhöll i vanlig ordning med  diverse jaktskrönor från sitt rika jägarliv. Han brukar också ha en del kommentarer till hur vi funktionärer och våra hundar agerat under dagen.

Det är trevligt när man som jaktledare läser kommentarer efter jakten som de nedan:

Filip:”En grymt trevlig dag avslutades med ett fint rådjur!”

Anders Matsson:   Hej Uno,  Tack för igår. Trevligt som vanligt. Jag hoppas det blir en jakt till på Olahus innan säsongen är över.

Bifogar lite bilder. Filmen blev tyvärr bara tre sekunder lång och det berodde på SBS (Skit Bakom Spaken) vilket jag erkänner med skammens rodnad på kinderna. Jag vet vad jag gjorde för fel så nästa gång ska det bli bättre.

Vi har tagit fasta på önskemålen om en extra utbildningsjakt och kommer att genomföra den på Olahus söndagen 11 januari!

Bildarkiv:

6 Comments to Glada miner på Olahus trots kalla fingrar och näsor – ny utbildningsjakt 11 januari!

Trackbacks

1. Ulf Carlson