Nöjda jägare vid årets sista utbildningsjakt på Olahus

onsdag, 14 januari 2015

Jägareförbundet Skåne anordnade 11 januari, efter framförda önskemål, en extra utbildningsjakt på länsföreningens jaktmark Olahus.

Jaktledaren var lite i valet och kvalet när jaktdagen närmade sig. Vädersituationen under den gångna veckan hade varit långt ifrån gynnsam. Meteorologerna hade bl a varnat för kraftig storm i det aktuella jaktområdet. Hur som helst – jägare är ju tuffa individer och ”bangar” inte i första taget. Jakten kom följaktligen till genomförande även om några av de anmälda hade lyssnat på prognoserna och valt att stanna hemma.

10 tappra mötte upp vid samlingen på Olahus gård och fick den traditionella genomgången med säkerhetsbestämmelser, lite tips och råd om hur man uppträder på jakt  samt genomgång av skriftlig PM för jakten.

Det var trevligt att se ett antal nya ansikten bland deltagarna bl a ett par tjejer från JAQT. Ja, och ”pappa Dag” med tre av sina söner och jägaradepter var också på plats.

Stormvindarna under dagen var inte så kraftiga som aviserat och därför flöt jakten på helt enligt plan. Tre såtar jagades av. I den första hördes tidigt ett skott ute ifrån vänsterflanken. Det var yngste jägarbrodern Olsson – Jakob, som skjutit på ett rådjur. Rapporten sade att djuret var träffat men det hade sedan försvunnit in i bland björkslyet. Stor blev glädjen när det ett par minuter senare kom rapport från Paul i drevet. ”Min hund Frigg har hittat djuret. Det ligger dött i björkeslyet”. Calle Ericsson, som agerade uppsiktsjägare åt skytten, Jakob, berättade att grabben tog ett glädjeskutt i tornet, när detta besked kom på radion. Det påskjutna rådjuret var nämligen Jakobs första nedlagda rådjur.

I den andra såten kunde man höra många skall från hundarna i drevet. Det gick också ett skott med påföljande rapport. ”Det är jag, Anders, som skjutit ett rådjur och det ligger”. Skönt att höra, visserligen har vi med en duktig spårhund, men eftersök kan bli tidskrävande och besvärliga.

Jägarlunchen mellan såt 2 och 3 blev inte riktigt som vanligt eftersom vår nestor, Lars Bengtsson, som brukar ansvara för brasa och korvgrillning, blivit sjuk och är inlagd på ”krankenhauset”.

Den avslutande såten 3 blev resultatlös trots att hundskallen ekade även här.

En kul grej vid den avslutande instruktörsledda passningen av vilt var att allra yngsta brodern Olsson, Holger, fick förtroendet  att passa den hre som storebror Filip sköt i såt 2.

Som vanligt avslutades dagen med att vår blåsare, Paul, blåste hornsignal för rådjur och hare och sedan avslutade med ”jagt vorbei”.

Vi tackar nu våra trevliga adepter, nya jägare, för det här jaktåret och hälsar välkomna till kommande jakter under 2015.

Video: Anders Mattsson

Bildarkiv – fotograf Anders Mattsson:

3 Comments to Nöjda jägare vid årets sista utbildningsjakt på Olahus

Trackbacks