Steg 2 utbildning för hundinstruktörer på Skedhults Säteri

onsdag, 29 april 2015

2Tio hundinstruktörer från olika delar av vårt avlånga land genomförde steg 2 hundinstruktörsutbildning på Skedhults Säteri den 8 – 12 april. Ansvariga för utbildningsdagarna var Malin Kyllesjö och Leif Markhagen på uppdrag av Jägareförbundet. Malin och Leif hade omsorgfullt tagit fram ett upplägg som bjöd på intressanta föreläsningar, praktiska övningar och diskussionsforum kring de fyra lätta stegen som är grundstommen i Jägareförbundets hundutbildningar. Bakom konceptet de fyra lätta stegen finns den kunniga och välkända hundprofilen Barbro Börjesson som ligger många varm om hjärtat. De fyra lätta stegen bygger på följ mig, viktiga ord, hantering och lek, vilka kan användas i olika lydnadssituationer och vid problemhundslösning.

Steg 2 utbildningen satte instruktörernas tidigare kunskaper om de fyra lätta stegen på plats och gav ytterligare verktyg och kunskap för hur instruktörerna på bästa sätt kan arbeta med problemhundssituationer, för att finna vägen till en god relation mellan hund och hundförare. Dagarna fylldes av teori och praktik på Skedhults Säteri och kvällarna bestod av grupparbete med olika fördjupningsområden på idylliska Pensionat Paradis i den småländska skogen.

Under kursens första del arbetade instruktörerna med egna hundar och fördjupade sig i instruktörsrollen i gruppen, vilket även varvades med att arbeta med varandras hundar och kursledarnas medhavda hundar. Teorin fördjupades därefter med inriktning mot problemhundar, med relation människa och hund, motivation, stress, rädsla och aggressivitet som ledord. Kursledningen var noga med att förmedla vikten av att analysera ett problemhundsbeteende med hjälp av de fyra lätta stegen, för att på ett gynnsamt sätt starta i rätt ände och på så sätt att ta reda på vad problemen beror på. Först när problemen blivit identifierade är det dags för åtgärder, vilka måste anpassas efter respektive ekipage. Gemensamt är dock att alla åtgärder behöver upprepas för att kontrollera att hunden förstått och att den väljer att göra rätt. Viktigast av allt är relationen mellan hund och hundförare är god och att hunden har en trygg ledare att luta sig mot.

Instruktörerna fick även möjlighet att i grupp analysera och åtgärda befästa problem hos inbjudna hundekipage. Bland de inbjudna hundarna fanns bland annat aggressivitet, rädsla och bristande grundlydnad med på listan över åtgärder att arbeta med. Så här i efterhand kan bara konstateras att solen sken i kapp med hundägare, instruktörer, kursledare och faktisk även med de inbjudna hundarna som samtliga lämnade Skedhults Säteri i god sinnesstämning.

Stort tack för de här dagarna med all kunskap vi fått med oss och för alla nya, intressanta människomöten vi gjort. Vi vill även ge en stor eloge till de inbjudna hundekipagen som visade stort mod och gav positiv feedback både under kursens gång och i efterhand. Nu ser vi fram mot att tillämpa de nya kunskaperna och längtar självklart efter att få gå vidare till steg 3 med inriktning på mentaltest som har stark koppling till problemhundslösningens mysterier.