Fältvandring i viltvårdens tecken på Bjärehalvön

torsdag, 28 maj 2015

bild 2

Åsbo-Bjäre jaktvårdskrets anordnade måndagen den 25 maj en fältviltvandring i det småskaliga jordbrukslandskapet på Bjärehalvön.

Det var med stor glädje som kretsordförande Bo Gunnarsson hälsade de 30 intresserade deltagarna välkomna.

Poul-Erik Jensen från Agro jakt var inbjuden för att förmedla tips och råd om viltvård i det småskaliga jordbrukslandskapet.

Under kvällen besökte vi fyra platser med olika biotoper och förutsättningar. Planteringshägn med hybridasp respektive hybridpoppel om vardera 8 ha. Potatisodling. Spannmålsfält. Betesmark och vallodling. Vid de olika platserna gav Poul-Erik tips och råd om viltvårdsinsatser. Han fick även svara på många frågor från de intresserade och inspirerade deltagarna.

Broschyrer om viltvård delades ut.

Det blev en mycket lyckad och inspirerande kväll på Bjärehalvön.

Klas Månsson

Följ länken, här hittar du massor av bra information om viltvård, b la de foldrar som delades ut:

Fler Fältvandringar på Söderslätt och Karsholm! Kolla i hemsidans kalendarium!

Foto: Lars Frick