Lyckad mentaltesthelg på Fulltofta och två nya domare examinerade!

onsdag, 10 juni 2015

Det har blivit tradition i Jägareförbundet Skåne att i början på juni inbjuda till inofficiell mentaltestning av jakthundar. Arrangemanget genomfördes i år för åttonde gången. Vi har tidigare om åren genomfört tester under tre dagar med 8 hundar per dag innebärande totalt per år 24 hundar.

Wachtelklubben tingade i år två testdagar och det innebar att vi fick utöka med en dag och testade därför  totalt 32 hundar i år.

Totala antalet jakthundar som testats enligt denna för Jägareförbundet anpassade metod har nu blivit så många att testresultaten kommer att databehandlas. Förhoppningen är att detta skall komma till gagn i vårt avelsarbete.

Barbro Börjesson vår välkända hundprofil – Sveriges egen Cesar Millan – har medverkat i Skåne under alla åren. Hon anser dock nu att hon nått ”mogen ålder” och har bestämt sig för en liten nedväxling i verksamheten. Hon har därför i samband med årets testdagar haft examensprov för några blivande mentaltestdomare. Det är med stor glädje vi konstaterar att vi i Skåne fått två nya domare godkända och certifierade nämligen Carina Hansson och Marieth Johansson. Ett stort grattis till er båda! 😆

Ett stort tack till de funktionärer som utan ekonomisk ersättning ställer upp och hjälper till under testdagarna!