Uppskattad temakväll jakthund med JAQT

måndag, 10 augusti 2015

Det nya jaktåret är igång och JAQT Skåne ordnade en temakväll med inriktning på våra fyrbenta jaktkamrater. Vi träffades i Skånes mitt på butiken TEBA i Höör – det kunde inte bli bättre att samlas bland tusentals olika hundartiklar! Efter att alla presenterat sig och berättat lite om sin hundar, var det dags för våra gäster från Agria att säga några ord om försäkring. Vi fick många bra tips, viktiga saker att veta, svar på frågor och var med på intressanta diskussioner – plus att alla fick med sig ett skjutstöd i gåva (Björnstödet – tack Ulrika och Suzanne)! Det som är viktigt att komma ihåg är att ange ditt Svenska Jägareförbundet medlemsnummer så får du rabatt på din hundförsäkring, och ta gärna kontakt med Agria eller ditt ombud om du har frågor och funderingar.

Sen var det ägarinnan av butiken själv som tog kommandot och visade olika produkter som jakthundar kan behöva.

Tyvärr så kan det förekomma att våra vovvar (och människor) blir skadade under jakt. Gunnel gick igenom bandage och andra första hjälpen tips och produkter. Sen fick vi höra om mat och burar, och där glänste Gunnel med sina kunskaper! Det blir en lång artikel om det ska skrivas om all information och hjälp vi fick. Ta gärna en stund och besök TEBA – en butik som startade 1991 med i huvudsak tillverkning av produkter till jakthundar. För de som har räknat ut det så fira TEBA 25 år nästa år – håll gärna koll på vad som händer i butiken under 2016!

Utom det vi fick ta del av, blev det också att hundfolket samlades runt ”kaffe och kakvagnen” (tack TEBA – mycket gott!) för att umgås och knyta nya kontakter. Mycket tid spenderades i butikens låååånga gångar och där hittades massor för matte och deras älskade jyckar. Vi vill tacka alla deltagare, gäster och framförallt vår värd för en suverän kväll.

Avslutningsvis, det var härligt att vara tillsammans med så många erfarna och framgångsrika hundägare och förare, ledare, instruktörer, uppfödare, utställare och domare. Skribenten vill gärna tillägga att JAQT Skåne medlemmarna har oerhört mycket kunskap och kompetens. Det känns bra att Svenska Jägareförbundet och Jägareförbundet Skåne stödjer ett kvinnligt nätverk – jag tror det ger väldigt mycket att likasinnade träffar varandra och snackar och har kul, samtidigt som det lärs ut och vi utvecklas under resans gång.

/Janine kettels

unnamed