Uppskattat vildmarksläger trots regn och rusk

söndag, 16 augusti 2015

Vildmark 10

Jägareförbundet Skåne har en mycket initiativrik och välfungerande ungdomsgrupp som nyligen på traditionellt sätt genomfört ett så kallat vildmarksläger avsett för ungdomar i åldern 10-15 år. Medelåldern bland ungdomsgruppens funktionärer är ganska hög trots att samtliga ingående är ”unga i själ och tanke”. Gruppen har nu föryngrats i och med att bröderna Olsson Johan och Filip tillsammans med pappa Dag tillkommit. Äldsta brodern Johan redovisar nedan sina reflektioner från årets läger kompletterat med bilder.

Vildmarksläger för ungdomar mellan 10-15 år, 25-26 juli

Under helgen den 25-26 juli hölls det årliga vildmarkslägret för barn mellan tio till femton år på Fulltofta strövområdet utanför Hörby. Under årets läger deltog 34 modiga ungdomar som trotsade den svenska sommaren och deltog på många olika aktiviteter. Lägret hölls av Jägareförbundet med frivilliga funktionärer som höll i aktiviteterna och gav under helgen barnen ett mångsidigt och kreativt läger. Lägret började cirka klockan nio på lördagsmorgonen och första uppgiften är normalt att alla hjälper till med uppsättning av militärtälten som alla ska sova i. I år tillät dock inte vädret att tälten sattes upp på lördagen utan de restes upp redan på fredagen.

Första dagen stod flugfiske, kanotpaddling, bågskytte och allemansrätten samt första hjälpen på agendan. Flugfisket bestod av att barnen fick prova på och lära sig grunderna inom flugfiske. Kanoten paddlades i Ringsjön och om alla inte blivit blöta av regnet var det många som badade i det långgrunda vattnet. Under lördagen sköts det även pilbåge mot olika mål, något som alltid är lika uppskattat. Innan det serverades middag, som bestod av grillat vildsvin som flåtts och styckats på plats, fick alla barn en grundlig genomgång av allemansrätten och även första hjälpen. När alla var mätta och belåtna, efter den mycket goda middagen, gästades lägret av en musiker som spelade olika låtar på gitarr. Hon lyckades få alla barn att vara tysta i över en timme! Efter musiken grillades det banan med choklad.

När alla barnen vaknade den andra dagen efter att ha spenderat en regnig natt i tälten stod, efter en välbehövlig frukost, luftgevärsskytte, vilda lådan, hundspår och hundlydnad/apportering på dagordningen. Under luftgevärsskyttet fick alla prova på att skjuta och lära sig hur man hanterar luftgevär på ett säkert sätt. Vilda lådan bestod av att man fick titta och känna på horn, kranier och pälsar, vilket var mycket spännande. Under hundspår och lydnad/apportering följde man med erfarna hundförare där man visade hur hunden och människan arbetar när uppgiften ska utföras.

När alla aktiviteterna var avklarade fick alla hjälpa till att ta ner tälten och sedan var det dags att utvärdera lägret och att ta farväl av varandra. Detta läger har hållits under flera år och har som huvudsyfte att låta deltagarna prova på olika aktiviteter, komma ut i skog och mark och ge barnen grundläggande kunskap om skog och friluftsliv för att ge dem en bra förutsättning att ta sig ut igen. Alla funktionärer vill tacka för ett trevligt läger och hoppas att få återse många av deltagarna nästa år.

/Johan Olsson

Bildarkiv: