Bilder från jaktårets första utbildningsjakt – pürsch/vakjakt

söndag, 13 september 2015

Jägareförbundet Skånes första utbildningsjakt med inriktningen pürsch-/vakjakt på dovhort och rådjur genomfördes lördag-söndag 5-6 september.

Jakten startade med inskjutning på Södra Gärds lilla mysiga skjutbana. Inga problem här inte. 12 förhoppningsfulla jägare, varav två damer, hade mött upp. Samtliga visade sig vara väl inskjutna och förberedda för helgens jakt.

Inkvartering i stugor i  Degeberga stugby. Kort fikapaus och genomgång av PM för jakten samt lite tips på vägen innan det var dags att gruppera ut för kvällssittningen fram till mörkrets inbrott. Återsamling till stugbyn för korvgrillning och delgivning av gjorda iakttagelser. Inga skott hade lossats så den tilltänkta  instruktionsmässiga urtagningen – ”passningen” – av villebråd kunde inte genomföras.

Att det finns vilt på marken verifierades. Under kvällspasset hade observerats älgko, kronhjort 12-taggare, ett par dovhjortar ett rådjur och en grävling.

Tidig revelj inför morgonpasset och utgruppering till jaktmarken. Tyvärr lika glest med eldgivningen. Endast ett skott avlossades – en grävling fälldes.

Det verkade som deltagarna var nöjda med upplevelsen trots att inte mer blev skjutet. Det är ju så med jakt att inga garantier kan lämnas. Vi får hoppas på bättre jaktlycka och att vi slipper regn vid kommande jakter.

Grävlingskytten Dimitri do  Carmo speglade jakten med några bilder som bifogas.

Bildarkiv: