Nöjda deltagare vid utbildningen med andjakt på Agusa

fredag, 18 september 2015

Jägareförbundet Region Syd har efter ett par års uppehåll åter upplåtit Agusa vilthägn för utbildningsjakter/andjakt. Regionens utbildningsansvarige jaktvårdskonsulent Fredrik Jönsson har i samverkan med hund- och skytteinstruktörer från Jägareförbundet Skåne komponerat ett alldeles utmärkt koncept – väl anpassat för den tänkta målgruppen, nya jägare/hundförare.  Utbildningen kan verkligen rekommenderas och Jägareförbundet Skåne kommer att inarbeta den i sin kommande verksamhetsplan.

Hägnchefen Mikael Wilhemsson informerade om att årets testverksamhet i vildsvinshägnet haft många besökare. Han meddelade också planer på kommande utbildningar gällande kron- och dovhjort i hägnet, vilket vi i Skåne ser fram emot.

Nedan redovisas intryck från två av deltagarna i den rubricerade utbildningen (Johan Bengtsson och Johan Olsson):

Klockan 8 blåses jakten av. Det mörknar snabbt i september. Några fladdermöss och en morkulla syns mot den ljusa himlen. Nu återstår samling och viltparad. Jag har deltagit i ännu en lyckad utbildningsjakt med Jägarförbundet Skåne. Under kursen har hundförare och skyttar fått möjlighet att träna med instruktörer från SJF. Hundförarna har haft en träningsträff tidigare. Vi skyttar träffas på Sövdes JSK för att öva med instruktörer på förmiddagen. Hundförarna träffas i Agusa vilthägn för träning på förmiddagen. Kl 15 möts hundförare och skyttar i stugan på Agusa för genomgång av teori och artkunskap. Här får vi även lite goda råd om vad som är bra att ha med sig på andjakt. T.ex. första förband, ficklampa, priest att avliva viltet med och viltgalge att bära med. När vi är klara med teorin lottas passen ut. Skyttarna placeras ut tillsammans med hundförarna runt dammen. Jag har tur med lottningen och får mycket fågel som flyger mot min peg. För mig som är en relativt oerfaren hagelskytt var förmiddagens skytteträning en bra förberedelse inför kvällens jakt. I vanliga fall är jag hundförare. Idag provade jag på hur det är att vara skytt. När fåglarna kom hade man målbilden färdig i huvudet från förmiddagens skytte på Sövde JSK. Hundarna plockade kvickt in de fällda fåglarna. Det är alltid roligt att se hundar som får uppleva sin första jakt. Att jag dessutom fick ett kvitto på att skyttet fungerar i skarpt läge gör att alla mina förväntningar infriades. Jag vill tacka alla funktionärer och instruktörer för en trevlig och lärorik jaktdag

// Johan Bengtsson

Andjaktsutbildning med Jägareförbundet Skåne torsdagen den 17/9-15

Under torsdagen den 17 september genomfördes en heldags andjaktsutbildning på Agusa vilthägn i Jägareförbundet Skånes regi. Detta är första gången som denna form av andjaktsutbildning genomförts. Syftet med utbildningen är att ge möjligheter för oerfarna fågeljägare att prova på och lära sig om änder och andjakt. Utbildningen riktar sig även till hundförare som vill låta sin hund prova på apportering av änder.

För skyttarnas del började dagen med lerduveskytte på Sövdeborgs Jaktskytteklubb där skyttarna fick hjälp av instruktörer för att lära sig mer om sitt skytte. När väl alla kände sig nöjda med sin träning åkte alla till Agusa vilthägn för att få en grundlig genom gång av änder och andjakt. Under genomgången, utförd av jaktledare Fredrik Jönsson, deltog både hundförare och skyttar vilket var givande då det blev klart hur viktigt samarbetet mellan skytt och hundförare är.

Efter en kort fika var det dags för själva jakten. Alla skyttar med hundförare ställde upp kring dammen och inväntade uppfloget. I början kom skotten ganska tätt för att sedan bli mer sporadiskt. När jakten blåsts av var det dags för viltparad. Under jakten hade det skjutits 28 änder och alla hade fått skjuta. Hundarna jobbade på flitigt och alla änder blev apporterade.

Dagen slutade med nöjda funktionärer, hundförare och skyttar. Konceptet med en utbildning över en hel dag där både teori och praktik blandas fungerade mycket bra och var lärorik.

Tack till alla funktionärer och deltagare.

// Johan Olsson

Bildarkiv: