Strålande väder och nöjda elever vid Jaktskyttets ABC steg 2

måndag, 28 september 2015

Jaktskyttets ABC del II

Jaktskyttets ABC II 27 sep 15Söndagen 27 September bjöd på strålande väder när 11 skyttar samlats för att gå den praktiska delen av Jaktskyttets ABC steg 2.  Morgonens ganska täta dimma och kyliga grader skingrades snart då solen kommit upp en bit på himlen och dagen blev mycket lyckad, både ur väder och utbildningssynpunkt.

Jägarförbundet Skåne erbjuder hagelkurser i Jaktskyttets ABC som syftar till att både utbilda i och vidmakthålla primärt det jaktliga hagelskyttet och därmed försöker kurserna erbjuda lite annorlunda målspel än de vanliga trap- och skeet-duvorna. Jaktskyttets ABC finns ännu så länge i två steg där bägge kurserna är upplagda så att skyttarna först tillbringar en afton i simulatorhallen i Sjöbo där man bland annat får se precis var man träffat relativt duvan och hur man förde mynningen innan skottet. Mikael Smedberg har lett åtskilliga skyttar genom simulatorn och har med sin erfarenhet och gedigna kunskap ovärderliga tips.

Därefter på helgen samlas kursen till heldag på Sövdeborgs jaktskyttebana för det praktiska tillämpade skyttet där erfarenheterna och lärdomarna från simulatorn sätts på prov med hagelvapen. De tre instruktörerna Mikael Smedberg, Fredrik Jönsson och Nils-Erik Holmgren är alla mycket kunniga och har alla lång erfarenhet av att utbilda skyttar och deras glada humör och smittande glädje gör dessa till både roliga och spännande dagar.

Duvorna som skyttarna skall öva på är anpassade till dels jakt, dels till svårighet och utmaning lämplig för utbildningsnivån. Här får man lära sig hur viktig en riktig anläggning är för att producera en bra träff, hur man måste jobba med framförhållningen, att ibland är det snabba skott som gäller och ibland får man snällt vänta med sin anläggning för att få träff, även om man ser duvan komma inflygande. Följaktligen är duvorna för steg 2 lite mer utmanande än de för steg 1 och visst är de lite svårare att träffa, men det är ju också så tillfredställande när man gör det!

Under dagen sköts inkommande och sidogående duvor, ofta med en liten twist för att sätta skyttarna på prov: ett moment var t.ex. att ställa sig bakom en av utkastarbodarna för att fördröja upptäckten av duvan och göra skottet en aning snabbare och därmed svårare. Alla lyckades dock väl träffa och även om duvorna inte är alldeles lätta så är de inte omöjliga! Instruktörerna går balansgången mellan att göra skyttet både utmanande och utbildande, och det gäller givetvis för såväl steg 1 och 2.

Dagen avslutades som vanligt med Compac Sporting, vilket är fantastiskt roligt och omväxlande. Här gäller det att vara uppmärksam, för det kan komma duvor från alla håll, precis som under jakt: inkommande, frångående, höga och låga sidoduvor och även in över huvudet!

Jaktskyttets ABC steg 1 & 2 har hållits tre gånger under 2015, alla kurser har varit fulltecknade så det är en populär kurs, men skulle behovet öka och fler anmäler sig så kommer det att planeras in fler tillfällen. Detta är mycket nyttig träning som jägare på alla nivåer kan ha stor behållning av, och är dessutom roliga kurser som helhjärtat kan rekommenderas!

Jaktskyttets ABC kommer till våren även utökas med en steg 1 kurs i kulskytte.

En nöjd och glad kursdeltagare,

/Carl-Magnus Haig