Åldersbestämning kronvilt

onsdag, 7 oktober 2015

20151004 219-001Kronviltets ålder

Andra måndagen i oktober infaller snart och med den jaktstart på kronviltet. Vårt kanske mest intressanta klövvilt, inte mytomspunnet, men ett intressant leverne, sociala struktur och alerta sätt gör att vi alla njuter av Skånes landskapsdjur!

Under de senaste 5 åren har Jägareförbundet Skåne, Länsstyrelsen i Skåne samt viltforskningen arrangerat en Kronviltdag i syfte att:

–          förmedla aktuell och ny information till länets jägare

–          berätta om föregående säsongs avskjutning samt tankar om kommande års planerade avskjutning

–          vissa upp troféer från fällda hjortar eller som hittats döda av annan anledning än jakt

–          ge möjlighet att diskutera och ställa frågor om kronvilt till bl.a. personal vid länsstyrelsen

–          skapa möjlighet för trofébedömning

–          samla in käkar och där igenom åldersbestämma de djur som fällts/hittats döda under det gångna året

För att kunna genomföra den sista punkten d.v.s. åldersbedömning har vi tagit hjälpa av medlemmar från Göinge Jaktvårdskrets som har lång erfarenhet av att bedöma åldern på älg genom tandsnittning. Intresset för att bedöma ålder på fällda djur av kronvilt har ökat, vilket är mycket glädjande! Under försommaren utbildade vi nya åldersbedömare från jaktvårdskretsarna Österlen, SydSkåne, Söderslätt, Eslöv-Svalöv samt Frosta. Tanken är att dessa personer kan utföra åldersbedömning löpande under hösten och vintern. Jaktvårdskretsarna har även beslutat satsa pengar i inköp av utrustning till åldersbedömarna.

Kunskapen om åldersstrukturen är en del i förvaltningen av kronviltet inom kronhjortsområdena och den är mycket värdefull. Stort Tack till alla som medverkar i kunskapsinsamlingen!

Kronviltets ålder hemsida o Svensk Jakt

Bildarkiv (foto Fredrik Jönsson):

Nerladdningsbara filer

Kronviltets ålder hemsida o Svensk Jakt
Titel: Kronviltets ålder hemsida o Svensk Jakt (0 click)
Rubrik:
Filename: kronviltets-alder-hemsida-o-svensk-jakt.pdf