Var är den skånska älgen? Gåtan är löst!

måndag, 26 oktober 2015

20151024 Sandby gård BorrbyI dagarna sitter många skånska jägare och tittar förgäves efter älg härnere i Skåne och ställer sig då kanske  frågan ”Var fasen har den skånska älgen tagit vägen?”

Vi var ett gäng jägare som i söndags  var på harjakt längst ner i sydost på österlenska slättmarker. Terräng som egentligen borde vara ett Eldorado för harar. Vi sköt en räv och 8 harar, men höll på att smälla av utav förvåning när vi fick skåda en helt oväntad syn – sju älgar på parad – mitt ute på den sydskånska slätten. Älgarna var på väg söderut ner mot Sandhammarens vildvuxna skogsområde.

Sandhammaren kommer att alltså att få påspädning på sin redan stora älgstam bestående av minst 10 älgar. Jag såg själv 8 av dem invid vägen förra året när jag var på väg till  jaktlagets klubbstuga därnere.

Gåtan är alltså löst! Det är härner vi har den skånska älgen.

Det lär heller inte bli någon större avtappning på stammen på Sandhammaren. Avskjutningstilldelningen i vårt älgförvaltningssystem bygger mer på areal än på verklig älgtillgång. Sandhammarens jaktlag får sålunda årligen endast skjuta en kalv.