Ungdomsutbyte Skåne – Värmland referat och bilder

måndag, 23 november 2015

8 jaktintresserade ungdomar från Värmland gästade Skåne i samband med vårt i november genomförda ungdomsläger.

Värmlänningarnas ledare Eva Forsgren var flitig med kameran och har skickat ett litet bildarkiv och text från utbytet.

Toppen trevlig ungdomsverksamhet.

Årets utbytesjakt mellan Jägareförbunden Skåne och Värmland är nu genomförda. Slutsummeringen av jaktutbytena är, det blir bara bättre och bättre för varje år som går. Detta tack vare alla trevliga och jaktintresserade ungdomar som med liv och lust går in för att jaga och umgås med varandra. En del av utbytesjakten är att knyta sådana kontakter så att man i framtiden ska kunna åka till varandra och jaga. Men utan respektive arrangörer och medhjälpare, som på ett helt osjälviskt sätt ställer upp för ungdomarna så skulle inte detta jaktutbyte kunna ske.

I Skåne bjuds ungdomarna på Hubertusjakt d v s jakt med hagelvapen. En snabb jakt med korta utställningar, många hundar och hundförare. En ljudlig jakt med många bytesdjur, skällande hundar, harskramlor och annat ”väsen”. Helspännande.

I ungdomarnas första uppställning jagades hare, rådjur, räv och annat. Till jägarnas förtjusning så kom inte mindre än två olika ekipage med älgko och singelkalv. Det sköts två harar och sedan grillades korv innan vi for till andjakten i Guddarsby hos Göran. Vi postades ut runt Görans viltvatten i väntan på skymning och inflygande änder. De kom! Och det sköts. Vi fick åtta gräsänder och lyckan var stor när de duktiga apportörerna med sina förare, bärgade fångsten i kvällsmörkret.

Nästa dag, jakt på fälthare. En rolig och spännande jakt. Tretton harar och ett rådjur. Bra. De unga jägarna fick en lektion i hur man hedrar bytet med uppläggnig och hornblåsning. Stämningsfullt. Jägarna instruerades i hur man tar ur hare på snabbaste sätt av en erfaren jägare som berättade om förr i tiden när man sköt 200 harar på en dag.

I Värmland bjuds ungdomarna på älgjakt, en jakt med kulvapen. På Jägartorpet´s marker jagades det och i Torpets förläggning träffades de nyvunna kamraterna mellan måltider och sängdags.

Första dagen startade med att jaktledaren informerade hur jakten skulle genomföras. Kalvjakt på schemat. Tyvärr kan inte Värmland bjuda på sina storslagna älgjakter med många djur, de ligger i magen på traktens vargar. Men många unga hundförare arbetade sig genom såtarna och ko med kalv fick man fram, men inte i skjutbart läge. Även en mycket fin råbock visade sig och klarade livhanken för vid älgjakt jagas enbart älg! Lunchen åts i det fria och dagen till ära så blev det kolbullar, riktig skogsmat som verkligen gick hem hos ungdomarna. Eftermiddagens jakt blev även den utan byte och hågen stod till nästa dags jakt som inte den heller gav annat än synupplevelser av ko med kalv, två olika ekipage. Båda lika omöjliga att fälla. Men humöret var på topp och efter en sen lunch så packade skåningarna sin lilla buss och for hem. Det dunkades i ryggar, kramades och vinkades. Hoppas att vi ses snart igen!!

Stort tack till Jägareförbundets länsföreningarna i Skåne och Värmland för att ungdomarna kan få ha dessa fantastiska jakter.

/Eva Forsgren

Läs också Johan Olssons referat från lägret: Skånskt ungdomsläger 29
Bildarkiv:

Nerladdningsbara filer

Skånskt ungdomsläger 29
Titel: Skånskt ungdomsläger 29 (0 click)
Rubrik:
Filename: skanskt-ungdomslager-29.pdf