Summering av årets jaktfältskjutningar i Skåne

fredag, 13 november 2015

Jaktfältskjutningar Jägareförbundet Skåne

Jaktfältskjutning Sövdeborg 2012 065Jaktfältskjutningarna fortsätter och har genomförts med kraft och engagemang av sex föreningar och på lika många platser i Skåne under 2015. Det är med glädje vi kan räkna in 639 starter! Tyvärr är det en liten minskning jmf med föregående år men intresset håller i sig!

Vid fyra av Jaktfältskjutningarna skjuts det med 22LR och målen är såväl direktmarkerande snurror som viltfigurer i papp. De två andra skjuts med klass 1 på pappfigurer. Och vid skjutningen i Malmö kan man även skjuta med vapen i klass 2 och 3.

Bra träning!

Jaktfältskjutningarna är en tävling men framförallt är det en möjlighet till varierat och bra träningsskytte inför kommande jaktsäsonger! Mål, avstånd, med stöd eller på frihand varierar, allt i syfte att efterlikna en jaktsituation.

Lotten avgjorde

Vid varje jaktfältskjutning får deltagarna en lott. Lotten ger chansen att vinna en Sako Quad som Sako Sweden sponsrar. Stefan Haraldsson fick i år vinstlotten! Grattis, Stefan!

Lagtävling

För de jägare och skyttar som vill tävla i lag finns nu möjligheten. Det är 4-manna lag, en lagklass, varje skytts poäng räknas, ett mål kommer att vara skiljemål och startavgiften är 120 kr per lag.

Jaktfältskjutningar 2016

24 april – Kristianstad-Bromölla jvk i Fjälkinge, 8 maj – N Åsbo jvk i Hyllstofta, 22 maj -Österlens jvk i Gyllebo, 5 juni – Sövdeborg jsk i Sjöbo, 19 juni – Malmö Skyttegille, Spillepengen och 3 juli – Osby jsk i Osby.

Tack till alla föreningarna, funktionärerna och till deltagarna för formidabla Jaktfältskjutningar! Och välkomna till 2016:års Jaktfältskjutningar!

Fredrik Jönsson

jaktvårdskonsulent