Utbildningsjakt i natursköna omgivningar på Skånes östkust

torsdag, 12 november 2015

Bild01Måndagen den 9e november var det återigen dags för utbildningsjakt med Jägareförbundet Skåne – denna gång i det vackra Vitemölle.

Dagen började för undertecknad tidigt, med buss från Lund och samåkning från Veberöd. Under natten hade ett tungt regn fallit över Skåne, och när solen försiktigt började titta fram över höstlandskapet var det genom ett kompakt, grått molntäcke. Färden som gick längs böljande fält och lummiga dungar var trots detta mycket vacker, och erbjöd ett härligt miljöombyte från Lundaslättens platta åkerlandskap.

Lagom till samlingen i Vitemölle kl. 08:45 började molnen spricka upp och solen lyste över det kustnära landskapet. Jaktledare Uno gick igenom dagens jakt-PM, innehållande allt från beskrivning av markerna och praktiska regler till säker vapenhantering och viltkunsbkap. Därefter berättade hundkarlarna kort om deras hundars olika egenskaper och användningsområden, varpå samlingen avslutades med jaktrelaterade frågor riktade till deltagarna.

Därmed var det dags att ge oss ut på passen och låta jakten börja. På en beteshed bortom parkeringen stod en flock kor och stirrade nyfiket när vi gick förbi – den bistra novembervinden balanserades av den försiktigt värmande solen. Vi gick över heden och ned för en brant backe, beklädd av vindpinade tallar och buskar. Så småningom kom vi ned till en liten dalgång och blev en efter en utposterade. Jag gick över en liten bäck och ställde mig vid ett lågt stängsel, där det var bra utsikt över en glänta med små skogsdungar åt båda håll. På en lång stund hördes ingenting förutom vindens sus och fåglarnas kvitter.

Tystnaden bröts så sakteliga av hundarnas skall, då drevet närmade sig våra posteringar. Som alltid var det riktigt roligt att se hundarna jobba. Det syntes tydligt på dem att de var nöjda över att vara ute i det fria och jaga. Snart hördes ett par skott – dagens första vilt var fällt och det visade sig senare vara en stor räv. Senare i samma såt sköts även en fin hare, som blev dagens andra vilt.

Därefter var det dags för återsamling och utpostering för dagens andra såt. Återigen gick vi över den blåsiga heden och ned för en (ännu brantare) dalgång, där marken var beklädd av bokträdens röda löv. En liten å rann stilla genom dalens botten och ganska snart syntes återigen hundarna. Denna gång var det en strävhårig vorsteh som otåligt och med fantastisk snabbhet sökte av marken.

Därefter återsamlades vi på parkeringen – även från långt håll kunde man känna doften av grillmästarens brasa. Efter en välbehövd lunch bestående av medhavd matsäck och korv, samt ackompanjerad av Försvarets ljudliga övning på det närbelägna Ravlunda skjutfält, samlades vi inför dagens sista såt. Bland taggiga slånbärsbuskar och björnbärssnår blev vi utposterade i den gamla tallskogen. Undertecknad fick stå näst längst ut och blev därmed passgranne med stranden och Östersjön. Vågorna bröt långsamt mot stranden och jag fick snart besök av en praktfull råbock med vinterpäls och ljusa horn. Under någon minut beskådade jag honom på långt håll innan han traskade vidare ut mot vattnet. Ganska snart följde en hare – på lika långt håll – säkerligen satt i språng av hundarna som skällde inne i skogen. Inom kort sköts dagens sista vilt, ännu en fin räv – av en av nybörjarna som deltog.

Så småningom blåstes sista såten av och vi gick tillbaka till parkeringen. Där summerade jaktledaren dagen och vi lade viltet på parad. Dagens fångst var inte den största men heller inte den minsta, och funktionären Kjell sammanfattade det på ett passande vis inför den sista såten: ”när man jagar så här vackert behöver man inte ens skjuta”. Man kan bara instämma. Vilken förmån att få jaga på så fina marker!

Ett stort tack till Jägareförbundet Skåne, funktionärerna, hundkarlarna och deltagarna.
/Jakob Fürst

Bildgalleri: