Mästerkockar testar ”nya varianter”!

onsdag, 10 februari 2016

Mästerkockar testar ”nya varianter”!

Bildarkiv:

Söndagen den 7 februari samlades 9 tjejer och två killar hos Tina i Gualöv för att laga mat tillsammans. Temat för dagen var vilt så klart!

Vi delades in i fem olika grupper och fördelade kvällens recept i grupperna. Totalt 15 olika recept att gå igenom och tillaga, fördelat på 2 förrätter, 3 huvudrätter och en dessert.

Kvällens kurs drevs under expertledning av Tina som har över 30 års erfarenhet som hemkunskapslärare. Vi var många som träffades för första gången. Trots detta kockade alla mycket effektivt som om de hade lagat mat tillsammans i åratal! Första gruppen satte nivån högt redan från början med supergoda wraps med vildsvin & caesardressing. Andra gruppens ”vilda” smördegspiroger på salladsbädd och picklade grönsaker var också en riktigt smak sensation.

Rätterna fortsatte smaka otroligt gott hela kvällen! Vi njöt av Biff Rydberg på hjort med senapsmousse + Madeira-rödvinssås & rustik vintersallad, Rödvinsbräserad vildsvinskind + balsamicosky, gräddkokt savoykål med svamp & citronmarinerade bönor sen Helstekt vildand med äppelhalvor + konjakssås & potatisbakelser & pepparstekt broccoli. Kvällen avslutades med mumsig Dumlemousse med hallonsås & lakritsströssel till kaffe & te samt att nya jägarekontakter knöts. Mätta och belåtna var vi när vi fyllde våra småburkar med resterna och körde hem efter en fantastiskt rolig och lärorik kväll!

/Arrangerad av JAQT Skåne 🙂