Naturvård – På riktigt

fredag, 25 mars 2016
Av: Jonas

I sydsvenskan den 23/3 skrev Hans Ryttman, känd jaktmotståndare och ornitolog, en debattartikel där han ifrågasatte jägarnas inflytande över jakten. Självfallet kände vi i Jägareförbundet Skåne att det skulle vara synd om han fick stå oemotsagd. Därför skickade vi in en replik. Sydsvenskan har redigerat vår insändare men här nedan kan ni ta del av vårt svar i originalutförande.

I Sydsvenskan den 23/3 skriver Hans Ryttman att han tycker det är fel att jägarna ska få bestämma över faunan. Som jägare kan jag inte annat än att hålla med, det bör inte ligga på något enskilt särintresse att ensamt bestämma över vår svenska natur. Nu är lyckligtvis inte verkligheten sådan som Ryttman vill göra gällande utan i Sverige är det en mängd intressen som har inflytande över vår fauna, men ytterst vilar det ansvaret hos Riksdagen som genom beslut och lagstiftande styr.

Ryttman slänger sig med en mängd siffror som är oklara till ursprung och tid, men låt mig komma med några dagsaktuella. Av svenskarna har sedan 2010 85-91% en acceptans för jakt. Den är minst i söder, där Ryttman bor, och ökar ju längre norrut i landet man kommer. Högst i världen faktiskt.

Under 2015 utförde jägarna trafikeftersök på vilt vid de över 48 000 viltolyckor som inträffade under året. Här kan man verkligen prata om att förhindra att djur utsätts för onödigt lidande. Jägarna ställer upp dag som natt i ur och skur av omtanke för det vilda.

Ryttman visar tydligt att han inte  förstår jakten och därför inte heller vill acceptera densamma. Jägarna ser sig som en del av naturen och som brukare av den. Vi  står inte på avstånd och bara passivt betraktar den. Jag tror inte de flesta vet hur många dagar jägarkåren lägger på naturvård varje år. Svaret är cirka 3 miljoner dagar. Eftersom Ryttman är förtjust i statistik kan jag upplysa om att det ger samhället biologisk mångfald genom viltvård, biotopvård och annan naturvård till ett värde motsvarande 2.1 miljarder kronor. Däri ingår de 500 miljoner skattade kronor jägarna lägger på foder och andra viltvårdande åtgärder varje år. Massor av åtgärder genomförs årligen av jägarna till gagn för alla djur och insekter. Så nästa gång du står och fågelskådar och ser artrikedom, variation och hänförs av vår svenska natur. Varsågod Hans. Det bjuder vi på.

Jonas Paulsson
Jägareförbundet Skåne