Hunden hela dan!

tisdag, 24 maj 2016

Hunden hela dan!

En gång om året förvandlas Fulltofta naturcenter utanför Höör till jakthundarnas Liseberg. Ett uppdukat nöjesfält med det ena roliga prova-på-momentet efter det andra.

Under Jakthundens dag, årligen återkommande en vårdag i maj, finns Jägareförbundet Skånes hundinstruktörer på plats i det natursköna reservatet för att hjälpa och handleda besökare och deras hundar under några trevliga timmar. Här är alla hundar välkomna. För vem vet – är man inte jakthund när man kommer så är man kanske beredd att bli det när man går. Dagen är helt ägnad åt hundarbete, naturupplevelser och trevliga möten. Information om Svenska Jägareförbundet får man på köpet.

I en glänta får hundarna prova på att apportera vilt. Nybörjare får hjälp och introduktion. Lite längre in i skogen kan mer erfarna hundar söka upp och leverera fyra skogsapporter och åka hem med snyggt diplom. I dammen erbjuds svalkande dopp i kombination med vattenapport. Krokiga viltspår belönas med rådjursskankar på slutet. Det smäller lovande mellan träden. Plötsligt kommer ett raggigt ”vildsvin” farande nedför skogsbacken och triggar igång en kör av ståndskall. Husse och matte bjuds på jägarkaffe och får testa sina vilda kunskaper längs tipspromenadens slinga.

Jakthundens dag har blivit ett av Jägareförbundet Skånes allra mest uppskattade arrangemang. Nästa år är det dags igen. Boka söndag 14 maj 2017.

Christine Hansson

Bildgalleri: