Premiär för jaktskyttets ABC kula i Skåne

söndag, 29 maj 2016

ABC i kulskytte

Jaktskyttets ABC med kula arrangerades i strålande försommarväder på Sövdeborgs Jaktskytteklubb. Det var premiär för utbildningen! Grundkonceptet bygger på Jaktskyttets ABC kurser vi genomfört under en lång rad av år i hagelskyttets ädla konst. Med Carl-Magnus Haig i spetsen har Nicke Holmgren, Mikael Smedberg och Fredrik Jönsson byggt skolövningarna med målet att få ett säkert och bra jaktskott.

Jaktskyttets ABC – öga, mynning, mål – är ledord i utbildningen och börjar med teori och torrträning. Anläggningen och ett bra tillpassat vapen ger den stabila grund som kulskyttet kräver. I simulatorn hos M Target får deltagarna möjlighet att se sin pipprörelse mot målet, under avfyrning samt efter skottet. Dagens skytteövningar avslutades med skytte på löpande älg, från jakttorn och på ca 60 meter.

Fredrik Jönsson

Jaktvårdskonsulent