Se upp för oseriösa jakträttsupplåtare!

tisdag, 5 juli 2016

Se upp för oseriösa jakträttsupplåtare!  👿

En god regel är att vid jaktupprättsupplåtelse kräva att få se handlingar- till exempel lagfartsbevis eller avtal om jakträttsupplåtelse – som visar att den som upplåter jakträtten antingen är ägare till marken eller har avtal med markägaren om jakträtt på den aktuella marken och får upplåta jakt i andra hand. Jordbruksarrendator har om jakträtten inte undantagits jakträtt till den mark jordbruksarrendet omfattar. Den som träffar avtal med en jordbruksarrendator gör klokt i att kontrollera med markägaren om arrendatorn får upplåta jakträtt i andra hand och naturligtvis att jordbruksarrende finns för marken med aktuell arrendator. Särskilt utsatta är säkerligen de som nyss tagit jägarexamen och vill börja jaga på egen hand.

Detta hände den nyblivne jägaren Anders.

På Blocket fann Anders en annons där Kalle utbjöd jakt på tre olika viltrika marker i Skåne mot en avgift om 12.000 kr. Sedan Anders betalt pengarna till Kalles konto och förhört sig om när han kunde komma och jaga har undanflykterna börjat från Kalles sida. Av olika svepskäl uppsköt Kalle jakten. Andra jagade uppenbarligen på markerna eftersom Anders fick veta av Kalle att vildsvin skjutits. Något meddelande till Anders när jakt ägde rum lämnade Kalle inte. Såsmåningom blev det ändå 10 jakttillfällen under tiden oktober – april. Anders kunde även skjuta ett rådjur. Han fick också en del kött från vildsvin men fick aldrig själv delta i jakt efter vildsvin.

Till slut tröttnade Anders och skrev ett brev till Kalle och krävde tillbaka 6.000 kr av de 12.000 kr han betalt. Resultatet blev att Anders fick tillbaka 4.000 kr trots Kalle lovat återbetala 6.000 kr.

Anders beslöt nu att försöka få klarhet i vad som gällde för de marker som Kalle upplåtit jakträtten till. Det visade sig att Kalle var medlem i ett jaktlag för den ena marken och att han utan jaktlagets vetskap låtit Anders jaga. Kalle var hade endast varit jaktgäst på den andra jaktmarken. För den tredje jaktmarken hade Kalle ingen jakträtt alls.

Anders vill nu berätta vad som hänt honom så att andra jägare inte hamnar i samma situation. Han har på omvägar fått veta att Kalle håller på att bilda ett jaktlag på annan mark i Skåne. Namnen Anders och Kalle är påhittade. De heter något annat i verkligheten.

Cai Inge Holm