Citat: ”Detta var det bästa på hela sommarlovet!”

lördag, 27 augusti 2016

Vildmarksläger för ungdomar mellan 10-15 år, 6-7 augusti 2016

Under helgen den 6-7 augusti hölls det årliga vildmarkslägret för barn mellan tio till femton år på Fulltofta strövområde utanför Hörby. Under årets läger antog 35 ungdomar utmaningen att sova i tält och prova på olika aktiviteter. Lägret hålls årligen av Jägareförbundet Skåne med frivilliga funktionärer som höll i aktiviteterna och gav barnen under helgen ett mångsidigt och kreativt läger. Lägret började klockan nio på lördagsmorgonen och först på dagens lista av aktiviteter var att resa de stora tjugomannatälten. Genom hårt slit och samarbete stod tälten klara.

Första dagen stod flugfiske, kanotpaddling, bågskytte och allemansrätten samt första hjälpen på agendan. Flugfisket, kanotpaddlingen och bågskyttet var praktiska aktiviteter som uppskattades mycket. Dessa var aktiviteter som var nya för många men genom vilja att våga och träning var det många som lärde sig mycket. Allemansrätten och första hjälpen var aktiviteter där teori blandades med praktik. Barnen fick bland annat prova på att ge hjärt-lungräddning på speciella dockor. Under lunchen grillades det korv och samtidigt flåddes och styckades vildsvinet som skulle grillas till middagen. Mot dagens slut grillades vildsvinet och när alla var mätta och belåtna gästades lägret av en trubadur som spelade olika låtar på gitarr. Många av låtarna sjöng alla på lägret med i. Efter en lång dag var det dags att lägga sig och detta år kom alla till sängs hyfsat tidigt. De flesta gick och la sig innan tolv i alla fall.

Efter en god natts sömn på hårt underlag på ängen stod först och främst frukost på listan. Under dagen var aktiviteterna luftgevärsskytte, vilda lådan, hundspår och hundlydnad/apportering. Under luftgevärsskyttet fick alla prova på att skjuta och lära sig hur man hanterar luftgevär på ett säkert sätt. Vilda lådan bestod av att man fick titta och känna på horn, kranier och pälsar, vilket var mycket spännande. Under hundspår och lydnad/apportering följde man med erfarna hundförare där man visade hur hunden och människan arbetar när uppgiften ska utföras.

Mot sista dagens slut när alla aktiviteterna var avklarade fick alla hjälpa till att ta ner tälten och sedan var det dags att utvärdera lägret och att ta farväl av varandra. Detta läger har hållits under flera år och har som huvudsyfte att låta deltagarna prova på olika aktiviteter, komma ut i skog och mark och ge barnen grundläggande kunskap om skog och friluftsliv för att ge dem en bra förutsättning att ta sig ut igen. Alla funktionärer vill tacka för ett trevligt läger och hoppas att få återse många av deltagarna nästa år. En mamma sa efter lägret: ”Vill tacka för ett fantastiskt bra organiserat vildmarksläger. Med engagerade och duktiga ledare. Hämtade hem en otroligt nöjd och glad son, som sa ”detta var bäst på hela sommarlovet”’. TACK!”

Johan Olsson