Jättelyckat ungdomsläger trots regn och rusk

måndag, 7 november 2016

”Årets Ungdomsläger för ungdomar mellan 15 och 25 genomfördes traditionsenligt under Allhelgonahelgen 3-6 november.

14 förväntansfulla ungdomar från Skåne och Blekinge samlades i torsdags kväll på Jägersbo Camping utanför Höör. Fredagen inleddes med jakt på rådjur, hare och räv med drivande hund på Fulltofta.

Jaktledaren Uno inledde med den sedvanliga genomgången av jakt PM:et och säkerhetsfrågor, men förevisade också träffbilden av ett hagelskott från 20 meters håll mot en rådjursbild och skottverkan av ett hagelskott på nära håll mot ett kålhuvud. Mycket illustrativt!

Under tre såtar sågs många rådjur röra sig i området och på viltparaden efteråt låg det flera rådjur och harar och en räv. På bilden ses skytten Jakob med resultatet efter de två första såtarna.

På eftermiddagen åkte vi till Bessinge för att jaga gräsänder och kvällen inleddes med en genomgång av Marie om apportering och andjakt. Det blev ett fint uppflog, men skymningssträcket uteblev nästan helt på grund av regnet. Några skott avlossades dock och några ankor blev det åtminstone.

Trots ihållande regn under hela dagen var humöret på topp bland deltagarna.

På lördagen åkte vi till Svalöv för klappjakt på hare, vilket var en helt ny jaktform för många av deltagarna. Denna dag hade vi bättre tur med vädret och slapp regnet.

Efter tre såtar hade 5-6 harar skjutits, men när skyttarna ställde upp sig för den fjärde såten hände något. Trots att drevkedjan inte ens hade hunnit utplaceras så började det spruta harar från den nyplöjda åkern mot skyttarna. Ibland hann de knappt med att ladda om. Somliga ungdomar fick möjlighet att skjuta 3-4 harar från sina pass och inga eftersök behövde göras efter påskjutna harar utan alla harar blev på platsen. Mycket spännande!

Efteråt vidtog en febril verksamhet med att passa alla hararna (se bild) och på viltparaden låg det imponerande 24 harar (se bild).

Paul blåste i jakthornet både innan och efter jakten (se bild) och det kändes väldigt stämningsfullt.

Dagen avslutades som vanligt med ärtsoppa och pannkakor för alla skyttar med uppsiktsjägare och drevfolket. Det var nog både en och annan av de yngre deltagarna som nickade till vid bordet efter två intensiva dagar.

Två av de deltagande ungdomarna fick möjlighet att för första gången någonsin skjuta ett vilt, vilket kändes stort.

Nytt för i år var att det länsvisa utbytet var med Blekinge och därifrån deltog 5 ungdomar och 2 ledare. Jägareförbundet Skåne ser med spänning fram mot detta nya utbytet på lite närmare håll.

Stort tack till alla ungdomar som skötte sig exemplariskt och alla funktionärer som gjorde en formidabel insats.

En av ungdomarna kommenterade efteråt: ” Vill tacka samtliga för ett par riktigt trevliga dagar med kanonbra organisation och mycket trivsamma jakter. På återseende!” och en annan: ”Tack själv, det var extremt väl arrangerat och ni funktionärer gör ett hästjobb! Tror att alla var väldigt nöjda.”

Dag Olsson/Ungdomsansvarig i Jägareförbundet Skåne”