Uppskattad informationskväll om vapen i Österlens jvk

fredag, 25 november 2016

INFORMATIONSKVÄLL OM VAPEN – ÖSTERLENS JVK
Österlens Jaktvårdskrets anordnade ett lyckat evenemang med en informationskväll kring vapen, vapenvård, skötsel, mm. Det var ett 15 tal intresserade jägare som hade hörsammat inbjudan till en informationskväll i Brösarp som avhölls den 23 november. För information-en svarade den kände vapenteknikern Anders Hjortenbrink från Hanaskog.
Anders visade olika vapen och gick igenom hur man tar isär och gör daglig och särskild vård på sitt vapen. Vi fick se hur man tar isär halvautomater både kulvapen och hagelvapen. Vi-dare fick vi lära oss hur man enkelt tar isär brytvapen av olika slag och hur man kan dela en studsare i kolv och pipa.
En viktig aspekt var också att lära sig var på vapnet man putsar rent, var man ska olja in och var man inte ska olja in. Vidare gick Anders igenom vilka olika rengöringsmedel och oljor han ansåg bäst lämpade i olika situationer och på olika ställen på vapnen. Vi fick också till livs ett bra sätt att rengöra pipan, vilka borstar och vilka trasor ska man använda samt hur. Det finns en del knep som kan vara bra att känna till. Underhåll av kolv, antingen i trä eller syntet, gicks också igenom.
En del av föreläsningen ägnades åt vård och underhåll av kikarsikten. Vilka putsdukar och rengöringsmedel är lämpliga. Vi fick också höra lite om funktion samt för-och nackdelar med ljuddämpare och mynningsbroms.
Den ytterst angenäma samvaron avslutades med fika samtidigt som vi diskuterade lämpliga kalibrar och vapen för olika typer av skytte och jakt samt naturligtvis lite om vapenlicenser. Alla var överens om att detta var enlyckad kväll och att ÖJVK borde försöka ordna fler lik-nande arrangemang för medlemmarna.
Vid pennan: Peter Nilsson, Österlens JVK