Lyckat ungdomsutbyte mellan Jägareförbunden Skåne – Blekinge

fredag, 20 januari 2017

Från och med 2016 har Jägareförbundet Skåne sitt ungdomsutbyte med Jägareförbundet i det närliggande Blekinge. Närheten och variationen i jakten är det som lockar. Tillika har Skåne sedan tidigare ett omfattande utbyte med Blekinge på hundsidan.

Under Jägareförbundet Skånes Ungdomsläger 3-6 november, 2016 i Fulltofta/Bessinge/Svalöv deltog därför 5 ungdomar med ledare från Blekinge tillsammans med 10 ungdomar från Skåne. Helgen 14-15 januari 2017 var det 5 skånska ungdomars tur att åka till Blekinge på utbyte, åtföljda av en ledare/uppsiktsjägare. Tillsammans med ca 5 ungdomar från Blekinge och gott om hundförare och hundar blev det två spännande dagar med kuljakt på klövvilt med drivande hundar på Sjöarpsskolans marker utanför Bräkne-Hoby i Blekinge. Det sågs en hel del djur i såtarna, bland annat älg, dovhjort, vildsvin och ett antal rådjur. Totalt sköts 3 rådjur under jakterna. Ett stort tack till värdarna från Blekinge för ett bra genomfört arrangemang och ett väldigt gästfritt mottagande och god mat. När färden styrdes hemåt på söndagskvällen var det 5 trötta och nöjda ungdomar som summerade intrycken från en intensiv helg.

Dag Olsson, Ungdomsansvarig Jägareförbundet Skåne.