Lyckad utbildning för provledaraspiranter i Hemmeslöv!

söndag, 9 april 2017

Provledaraspiranter

Provledaraspiranter från Västra Götaland Väst, Halland, Skåne, Blekinge och Kalmar samlades den gångna helgen på Hemmeslövs jaktskyttebana för utbildning.

Totalt deltog 19 aspiranter. Aspiranternas mål är att bli provledare för jägarexamen och utbildningshelgen är en del i deras utbildning.

Provledarutbildningen är till största delen förlagd till aspirantens hemmabana. På hemmabanan är det aktiva provledare som utbildar, förklarar och vägleder aspiranten i sin utbildning.

Under denna utbildningshelgen ges aspiranterna möjlighet att utbyta erfarenheter och under ledning av jaktvårdskonsulent körs ett innehållsrikt teoriavsnitt.

Praktiska prov

Dagens jägarexamen innehåller 3 praktiska prov – hagelvapenprov, Grundprov kula och Högviltprov.

Med hjälp av provledare och funktionärer från Hemmeslövs Jaktskytteklubb samt ledamöter från Jägarexamensgrupperna i Halland och Skåne drillades aspiranterna i de praktiska proven. Ledamöter och funktionärer agerade provtagare och aspiranterna fick göra bedömningar och de aktiva provledarna gav tips och råd.

Lycka till med er fortsatta utbildning till provledare för jägarexamen!

Fredrik Jönsson

Jaktvårdskonsulent

Galleri (foto Fredrik Jönsson):