Vård i det vilda

torsdag, 29 juni 2017
Av: Jonas

Den 17 juni 2017 genomfördes det på kontoret i Kristianstad en av de första Vård i det vilda kurserna i Skåne. På kursen deltog 10 entusiastiska och duktiga deltagare, som fick genomgå en heldagsutbildning. Under kursen fick deltagarna en genomgång i grundläggande anatomi för såväl människa som hund. De fick också en övergripande genomgång kring de vanligaste och mest sannolika sjukdomar och tillstånd vi som jägare och samhällsmedborgare kan komma i kontakt med, samt hur man på bästa sätt skall kunna hantera dessa. Utöver dem teoretiska momenten fick alla kursdeltagare praktiskt träna på akut omhändertagande, hur man stoppar allvarligare blödningar samt genomgå HLR-utbildning enligt HLR rådets riktlinjer. Efter avslutad kurs erhöll alla ett ”sjukvårds-kit” innehållande bland annat lindor, och ett hemostatiskt förband som kan användas för att stoppa större akuta blödningar.

Utifrån de diskussioner som fördes under kursen framkom det tydligt vilken ”väckarklocka” det var för många att en plan för akuta situationer och utbildning kring detsamma bör vara en självklarhet i jaktlaget.

Flera kurser är under planering och det kommer publiceras information om när dessa arrangeras på Jägareförbundet Skånes hemsida. Är ni redan nu en grupp som vill gå kursen så går detta också bra att anordna. Tag i så fall kontakt med Fredrik Jönsson på Fredrik.jonsson@jagareforbundet.se

Röster från kursen:

Det ska mycket till för att frälsa mig, men Mathias Johansson har lyckats idag, som instruktör på den bokstavligen livsviktiga utbildningen Vård i det vilda som arrangeras av Svenska Jägareförbundet. Jag rekommenderar alla att gå denna. Det kan bli skarpt läge, då måste man kunna bedöma läget och ge första hjälpen innan vårdpersonal är på plats. Tack!” (Ulrika Berge, Kursdeltagare)

Mathias Johansson

Länskommunikatör Jägareförbundet Skåne