Lyckat vildmarksläger för ungdomar mellan 10-15 år, trots skiftande väderlek.

måndag, 7 augusti 2017

Vildmarksläger för ungdomar mellan 10-15 år, 5-6 augusti 2017

Under helgen den 5-6 augusti hölls det årliga vildmarkslägret för barn mellan tio till femton år på Fulltofta strövområde utanför Hörby. Lägret hålls årligen av Jägareförbundet Skåne med frivilliga funktionärer som håller i aktiviteterna.  I år deltog 36 ungdomar som fick ta sig an utmaningen att sova i tält och prova på olika aktiviteter. Lägret började klockan nio på lördagsmorgonen och första uppgiften var att resa de stora tjugomannatälten.

Första dagen stod fiske från båt i Ringsjön, kanotpaddling, bågskytte och allemansrätten samt första hjälpen på agendan. Fiske från båt i Ringsjön var en ny aktivitet för i år. För många var bågskytte något de aldrig provat på tidigare. Allemansrätten och första hjälpen var aktiviteter där teori blandades med praktik. Barnen fick bland annat prova på att ge hjärt-lungräddning på speciella dockor och att lägga tryckförband. Under lunchen grillades det korv och samtidigt flåddes och styckades vildsvinet som skulle grillas till middagen. Mot dagens slut var det dags för tipspromenad och under tiden grillades vildsvinet. Efter middagen grillades bananer med choklad i och marshmallows. Efter ett antal rundor med dunkgömme var det dags att krypa in i tälten och få lite nattro. Efter att alla pratat av sig en stund så kunde ledarna konstatera att kvart i 1 på natten var det slutligen tyst i alla tälten.

Nästa morgon började med frukost. Under dagen var aktiviteterna luftgevärsskytte, vilda lådan, fågelholkssnickeri, hundspår och hundlydnad/apportering. Under luftgevärsskyttet fick alla prova på att skjuta och lära sig hur man hanterar luftgevär på ett säkert sätt. Vilda lådan bestod av att man fick titta och känna på horn, kranier och pälsar och lyssna på olika djur- och fågelläten, vilket var mycket spännande. Fågelholkssnickeri var en ny aktivitet för i år och fungerade riktigt bra trots varierande vana med hammaren hos barnen. Under hundspår och lydnad/apportering fick barnen följa erfarna hundförare som visade hur hunden och människan samarbetar för att lösa uppgiften.

Mot sista dagens slut när alla aktiviteterna var avklarade fick alla hjälpa till att ta ner tälten och sedan var det dags att utvärdera lägret och att ta farväl av varandra. Trots växlande väder med ömsom strålande sol och intensiva regnskurar och tidvis väldigt blåsigt väder hade alla hållit humöret på topp.

Detta läger har hållits under flera år och har som huvudsyfte att låta deltagarna prova på olika aktiviteter, komma ut i skog och mark och ge barnen grundläggande kunskap om skog och friluftsliv för att ge dem en bra förutsättning att ta sig ut igen. Alla funktionärer vill tacka för ett trevligt läger och hoppas att få återse många av deltagarna nästa år. En mamma sa efter lägret:

”Vill först och främst säga TACK SNÄLLA ALLA NI LEDARE SOM STÄLLT UPP OCH FIXAT, TRIXAT OCH GETT JÄRNET för att våra barn har fått 2 fantastiska dagar med er..

Vår son har berättat om alla upptåg och äventyr de fått vara med om – och det låter som de haft superkul! Han var helnöjd och hoppas att han får komma till er nästa sommar igen… även lillasyster har fått höra och blev sugen hon med…”

Bildgalleri:

Dag Olsson