måndag, 28 augusti 2017

Under Skånska Jakt- och Fiskemässan i Bosjökloster i helgen var det full fart hos Ungdomsgruppen i Jägareförbundet Skåne i Vilda Hörnan med:

– fågelholkssnickeri, där barnen fick snickra sin egen holk att ta med sig hem

– frågetävling om djur och jakt för ungdomar mellan 10 och 14 år, där vinnaren får följa med på en harjakt för ungdomar som Jägareförbundet Skåne arrangerar och

-Vilda Lådan, där barnen får titta på och känna på horn, ben och skinn från vilda djur och även lyssna på deras läten.

Fågelholkssnickeriet visade sig väldigt populärt och holkarna gick åt i rasande fart. En och annan vuxen visade sig också egentligen vara sugen på att snickra en holk. Designen på holken rönte stor uppskattning och flera stycken bad om att få ritningen till holken. Se bild på holken tillsammans med en av ungdomsfunktionärerna.

Vinnaren av frågetävlingen har meddelats separat och får följa med på Jägareförbundet Skånes utbildningsjakt för ungdomar på hare och räv i Skarhult den 1 oktober.

Ungdomsgruppens arbete med att intressera unga för jakt och djur och natur uppmärksammades på mässan då en av de andra utställarna Gesta AB mycket generöst erbjöd sig att sponsra verksamheten genom att skänka ett jakttorn till Jägareförbundet Skåne och dess ungdomsjakter. Stort tack till Anders Lindell med kollega på Gesta AB. Se bild, från överlämnandet av tornet. Jakttornet kommer sättas på en av de marker som används för ungdomsjakterna och med en plakett om vem som sponsrat tornet.

/Dag Olsson + alla ungdomsfunktionärer, Jägareförbundet Skåne