Utbildningsjakt kulvapen- Pyrsch/vakjakt dovhjort, rådjur och vildsvin

måndag, 14 augusti 2017

Nu är det hög tid att anmäla sig till årets pyrsch/vakjakt på dovhjort, rådjur och vildsvin som vi genomför 2-3 september på Jönstorps Kronopark.

Vi samlas lördagen kl 1400 och startar med inskjutning/kontrollskjutning på Södra Gärds lilla fin skjutbana i Degeberga, åker därefter till Degeberga stugby och inkvarterar oss i fyramannastugor, fikar och går igenom PM med säkerhetsbestämmelser mm för jakten. Därefter transport till jaktområdet där vi grupperar ut skyttarna i vardera ett jakttorn. Oerfaren skytt kan få med sig en bisittare/uppsiktsjägare i tornet. Vi  sitter i tornen till och med skymningstimmen och återsamlas därefter till stugbyn för korvgrillning och diskussion/kommentarer kring kvällens ”äventyr”. Nedlagt vilt passas av respektive skytt under instruktionsmässig ledning – kort nattvila – enkel frukost som du fixar till själv med hjälp av det som finns i respektive stugas kylskåp.

Tidig utgruppering till jaktmarken och ditt jakttorn med eller utan uppsiktsjägare och därefter vakjakt under ett par tidiga morgontimmar innan vi på nytt återsamlas till stugbyn för passning av fällt vilt, erfarenhetsdiskussion och avslutning.

Du medför klass 1-vapen med ammunition, kikare, ficklampa, kniv, jaktradio 155 mhz samt egen fika.

Du anmäler dig till Jägareförbundet Skåne vo9@jagareforbundet.se alt 044-12 93 40 – Först till kvarn!!

Du kommer efter anmälan att få ett antagningsbesked med kompletterande bestämmelser.

Deltagaravgiften är 800 kr (ungdomar under 25 år halv avgift). Avvgiften skall vara inbetald före jakten enligt anvisningar på antagningsbeskedet.

Du måste vara medlem i Svenska Jägareförbundet.

Du är välkommen med frågor till jaktledaren Uno Strand uno.strand@gmail.com alt 0708-29 37 61.