Hyfsat ankeväder på Skarhult

fredag, 6 oktober 2017

Den 4e oktober var det åter dags för Jägareförbundet skåne att arrangera en av sina utbildningsjakter på änder, i de vackra miljöerna kring Skarhults slott och kronopark i mellersta Skåne. Vid 17 tiden samlades en förväntansfull skara jägare, apportörer och funktionärer för genomgång av kvällens aktivitet. Vädret som bjöds för kvällen kan beskrivas som minst sagt fuktigt, men ur jaktsynpunkt är ju inte detta alls illa.

Uno Strand som verkade som kvällens jaktledare stod i vanlig ordning för en exemplarisk presentation och genomgång av säkerhetsbestämmelser, plan och information om hur såväl uppflogsjakten som kvälls-sträck/skymningsjakten planerats fortlöpa.

Efter genomgång delades deltagarna in i 2 mindre grupper varvid vi skildes åt för uppflogsjakt i 2 separata dammar. Undertecknad förärades med ett fantastiskt pass där molnet av krickor vid uppfloget var så stort att det var i princip omöjligt att urskilja någon enskild fågel. Ett otroligt trevlig uppflog i en fantastisk miljö. Samtliga deltagare presenterades mycket vackra fåglar och på sina håll kunde man höra ljudet av hagelvapnens användning. Efter avslutat uppflog inväntades lugnt och tyst änderna och krickorna återvända i det sista kvällsljuset, och på sina håll ekade en och annan knall i det tysta landskapet.

Vid återsamlingen kunde vi konstatera att det på viltparaden fanns såväl gräsänder som krickor vilket är otroligt roligt och såväl hundförare som skyttar och funktionärer var mer än nöjda med kvällen.

Jag vill härmed även passa på att framföra ett mkt stort tack till alla funktionärer som idogt arbetar med länsföreningens utbildningsjakter. För min del var det första gången jag närvarade vid någon av de and-jakter som vi erbjuder, men säkerligen inte den sista. Jag skulle vilja påstå att det är mkt svårt att som ny jägare hitta bättre förutsättningar för att introduceras i and-jaktens värld än på det vis som jägareförbundet Skåne erbjuder med dessa jakter. Dessa jakter innehåller inte bara en fantastisk jaktupplevelse i goda vänners lag utan även en mkt bra utbildningsgrund beträffande hur vi på bästa sätt såväl etiskt, som jakt-tekniskt kan bedriva jakt på änder.

Vid pennan

Mathias Johansson, Länskommunikatör