Många viltobservationer på första Olahusjakten

torsdag, 19 oktober 2017

Jägareförbundet Skåne arrenderar sedan ett par år en jaktmark i norra Skåne – Olahus. Söndagen 15 oktober var det dags för årets första utbildningsjakt på marken 14 förväntansfulla jägare och ett gäng pigga funktionärer med hundar hade mött upp till dagens jakt. En glad Alexander kunde efter jakten vända hemåt med sitt livs första jaktbyte – ett rådjur i bagaget.

Läs  Jägareförbundet Skånes länskommunikatör Mathias Johanssons referat från dagens jakt:

Olahus 171015

Söndagen den 15/10 var det så äntligen dags för en av våra utbildningsjakter för året på Olahus, strax utanför Hässleholm. Vi har nu under ett flertal års tid haft nöjet att arrendera jakten, just för att kunna bedriva utbildningsjakter för nya jägare. De anmälda jägarna fick för dagen möjlighet till en med jägarmått mätt rejäl sovmorgon då uppställningen skedde kl 09.00 på gården. Uno Strand stod i vanlig ordning för jaktledarskapet för dagen och efter sedvanliga hälsningsfraser, lite skratt och trevligt umgänge över en förmiddagskopp av kaffe tog Uno befälet och gick igenom den planerade agendan för dagen.

Efter genomgång av säkerhetsföreskrifter, lite utbildning samt PM gällande lovligt vilt mm, gällde uppsittning i bilarna för utpostering på pass. U.t fick under dagens första såt ett trevligt pass i en vacker hagmark, rakt framför drevkedjans slutmål. Endast en liten stund efter Uno meddelat drevets start kunde vi höra ett flertal av hundarna väcka på färska löpor av diverse vilt. För dagen hade vi nöjet att ha med oss ett par helt nya jägare varav en också hade glädjen att få skjuta en hare i första såten, vilket inte bara gladde den nya jägarinnan, utan även alla oss andra.

Dagen fortlöpte med fantastiskt väder och mängder av viltobservationer i de 3 såtarna som jagades av för dagen. Själv hade jag glädjen att på samma pass i andra såten se 3 rådjur varav 2 bockar i mkt god kondition så här tätt inpå brunsten. Samt i tredje såten en get och kid, även dessa i väldigt fin kondition, vilket är otroligt roligt att se inför kommande vinter.

Just småviltsjakten med stötande hund som vi inom Jägareförbundet Skåne erbjuder på en del av våra utbildningsjakter är fantastiskt rolig, händelserik och spännande. Såtarna är relativt korta, alltid händelserika och mellan dessa finns det tid för diskussion och umgänge där man alltid lär sig av varandras upplevelser och erfarenheter oavsett om man är ny eller gammal jägare.

Dagen avslutades med att allt vilt omsorgsfullt togs om hand, och de som ej hade vana av vilthanterings-processen fick möjlighet till handledning. Härefter i vanlig ordning en viltparad där det fällda viltet hedrades och deltagare samt jaktledning tackades för dagen.

Vid pennan

Mathias Johansson, Länskommunikatör