Nya filmer om jaktetik

onsdag, 4 oktober 2017

Jägareförbundet kommer att ta fram ett par filmer om jaktetik . De  första två filmerna om jaktetik – riktad mot hundar – har nu publicerats.

Totalt blir det fyra filmer som ska läggas ut. Tanken är att det skall publiceras en ny film varannan vecka.

Under hösten och nästa år hoppas projektgruppen att så många som möjligt använder filmerna i arbetet med att skapa acceptans för jakten och för att förbättra jaktetiken. Jägareförbundet har ett mål i nästa års verksamhetsplan som tar upp just detta. Självklart hoppas vi att så många som möjligt även delar filmerna på sociala medier och tar diskussionen om hög jaktetik – vid alla tillfällen.

Vi kommer att sprida filmerna till våra jakthundsinstruktörer. Det kan vara lämpligt att film alt. ett klipp från någon av filmerna vid uppstarten av en ny hundkurs.

Filmerna är gjorda tillsammans med Jaktkunskap och har lite olika innehåll och inriktning – även om alla riktar sig mot hundjakt. Den första är främst en film där Daniel Ligné understryker behovet av en hög jaktetik. De andra filmerna innehåller olika budskap om delar av hundjakten. I dessa finns det bara en speakerröst (Mikael Tornving).

Titlarna blir följande:

1) Etik vid jakt med hund.

2) Etik vid jakt med hund –  frihet under ansvar

3) Etik vid jakt med hund – rätt hund vid rätt tillfälle

4) Etik vid rådjursjakt med hund

Projektgruppen som jobbat med filmerna består av: Daniel Ligné, Per Zakariasson, Hans Johansson, Peter Ledin och Magnus Rydholm