Stor uppslutning på Jägareförbundet Skånes ungdomsjakt

måndag, 2 oktober 2017

Söndagen 1 oktober arrangerade Jägareförbundet Skåne i samverkan med markägaren Sveaskog en gratis harjakt för jägarungdomar i Skarhults Kronopark.

12 förväntansfulla jägarungdomar och lika många funktionärer, huvuddelen från länsföreningens livaktiga ungdomsgrupp hade mött upp.

I jakten deltog också 11-årige Alexander som fick följa med som åskådare genom sin förstaplats i frågetävlingen hos Jägareförbundets Ungdomsgrupp i Vilda Hörnan på Skånska Jakt- och Fiskemässan. Alexander fick stå bredvid en skytt under två av såtarna och gå med i drevet under den tredje och fick då se en hare skjutas.

Jakten startade med att jaktvärden Poul-Erik Jensen hälsade välkomna och informerade om kronoparken och dess djurbestånd – kronhjort, dovhjort, rådjur och vildsvin och dagens lovliga jaktbyte hare.

Jaktledaren Uno Strand gav därefter lite tips och råd om dagens  jaktform – hageljakt på hare. Han tryckte speciellt på vikten av säker vapenhantering och säkerhetsbestämmelser under jakten. Det förevisades också skytte mot hagelfigur och illustrerades hagelvapens imponerande eldkraft med skjutning mot ett vitkålshuvud.

Jakten genomfördes i tre såtar med avbrott för uppskattad korvgrillning efter såt 2.

Dagens jaktresultat – 4 harar – imponerar måhända inte, men jaktdeltagarna fick under dagen tillfälle att beskåda ett stort antal dovhjortar och rådjur och faktiskt också minst en kronhjort. Vi är därför övertygade att det var ett gäng nöjda jägarungdomar som efter jakten styrde kosan mot hemmet.

Ett stort tack till Sveaskog och jaktvärden Poul-Erik samt till alla funktionärer som hjälpte till underdagen.

Foto: Dag Olsson

PS Blir glad när man läser följande från glad mamma:

Hej Uno. Vill på detta sätt tacka för en trevlig och lärorik jakt igår.

Både Malte och jag är nya i jaktsammanhang och kände oss så väl mottagna och omhändertagna.

Bästa hälsningar

Lisa Gårdlund