Vill du ha kvar jakten på sädgäss så måste du hjälpa oss!

tisdag, 5 december 2017

Huvuden från skjutna sädgäss behöver samlas in under årets jakt i Skåne.

Anledningen är att sädgäss förekommer i två olika raser, varav båda förekommer i Skåne. Den svenska jakttiden på sädgås ifrågasätts internationellt och den kanske viktigaste anledningen är att vi har för lite kunskap om vilka sädgäss som egentligen skjuts i Sverige.

Sädgåsförvaltningen är ett återkommande diskussionsämne vid internationella viltförvaltningsmöten och just osäkerheten kring svensk statistik och avskjutning hamnar ofta i fokus.

• Vi behöver visa att vi har kontroll på vilka sädgäss som skjuts i Skåne. Det enda sättet är att samla in prover, i detta fall huvuden, för att säkerställa vilka raser som förekommer och i vilken omfattning bland de skjutna fåglarna. Om jakttiden på sädgås hotas ska den i alla fall inte tas bort pga kunskapsbrist säger Mariana Skoglund, Nationell viltförvaltare på Svenska Jägareförbundet.

Insamlingen har pågått i sedan jakttiden startade och de skånska jägarna har verkligen ställt upp och bidragit med prover men ännu fler behöver samlas in.

Om Du jagar sädgäss nu i december månad hoppas vi att ni hör av er till Thomas Ohlsson, jaktvårdskonsulent i Kristianstad, så hämtar vi proverna. Det viktigaste är att huvuden från skjutna sädgäss samlas in men andra mått är också av intresse. Bäst för insamlingen är att jägare hör av sig innan de ska jaga så kan man diskutera insamlingen före jakten.

• Jag försöker vara nåbar hela tiden men om man bara kapar av huvudet på den skjutna sädgåsen och stoppar det i en frys så löser vi resten, säger Thomas Ohlsson, som är ansvarig för det praktiska arbetet med insamlingen.

De två raserna av sädgäss är mycket svåra att skilja åt under jakt är det oftast helt omöjligt. Nu finns det ett internationellt politiskt tryck på Sverige att kartlägga sädgåsjakten i detalj eller helt sluta jaga sädgäss. Den ena rasen Skogssädgås visar tecken på att minska och den andra rasen Tundrasädgås verkar öka i antal och därför ser man det som ett problem att Sverige inte kan redovisa hur mycket av de olika raserna vi skjuter. Om denna kunskap inte samlas in finns en risk att jakttiden på sädgås kan hotas.

För att bidra till insamlingen ta kontakt med Thomas Ohlsson på 010-584 79 58 eller på e-post thomas.ohlsson@jagareforbundet.se