Arbeta tillsammans är nyckeln till framgång för fältviltet

måndag, 29 januari 2018

Arbeta tillsammans är nyckeln till framgång för fältviltet

Samverkan om viltvård och mångfald i landskapet är positivt för fältviltet. Lantbrukare och jägare i Danmark går samman i samverkansområden för att gemensamt skapa åtgärder som gynnar insekter, fåglar knutna till jordbrukslandskapet och fältviltet. Fram till nu har det skapats nästan 70 områden spridda över hela Danmark på allt mellan 500 – 5000 ha.

För att nå bästa resultat har områdena tillgång till experthjälp genom en Fältviltsrådgivare knuten till Danmarks Jägareförbund. En liten delegation från Jägareförbundet Skåne (delar av fältviltgruppen) med Jaktvårdskonsulent Fredrik Jönsson, Viltmästarna Henning Sörensen och Poul-Erik Jensen besökte ett sådant ”markvildtlav” som det kallas för under ledning av Markvildtsrådgivare Lene Midtgaard. Mötet ägde rum på Mön.

Från vänster Jaktvårdskonsulent Fredrik Jönsson, markvildtsrådgivare Lene Midtgaard och viltmästare Henning Sörensen diskuterar behovet av bra viltremisser under vintermånaderna.

På sommaren kan en viltremiss se ut så här. Det är en oas för insekter och fälthönskycklingar.

Text och foto P-E Jensen