Många nya jägare på Olahus utbildningsjakt i helgen

måndag, 22 januari 2018

Jaktårets sista utbildningsjakt med stöthundar genomfördes 21 januari Olahus, norr om Hässleholm.

12 förväntansfulla jägare/skyttar hade mött upp till dagens jakt. Det var trevligt att många nya purfärska jägare fanns med bland gästerna. Fyra av jägarna var så oerfarna att de behövde uppsiktsjägare. Detta gjorde att antalet funktionärer var lika stort som jägarna – 12 stycken.

Utbildningsjakten inleddes som vanligt med jaktledaren Uno Strands traditionella utbildningsgenomgång med säkerhetsbestämmelser och jaktliga tips bland annat om hur man beter sig på sitt pass och om hur hundarna nyttjas.

Jakten bestod av tre såtar med uppskattad korvgrillning mellan såt 2 och 3. Grillmästaren Kjell Johnsson brukar vara en populär person när man kommer till denna ”säkra del” av jakten.

Jaktdagen bjöd på vinterväder med årets första riktiga snötäcke och en hel del snö på grenarna i de täta granbestånden. Snötäcket gjorde att man kunde observera många spår av olika de slag – vildsvin, hjort, rådjur och hare i marken. Att det fanns gott om vilt hördes också på de ivriga skallen från hundarna och från hagelskotte som ekade med jämna mellanrum.

På dagens viltparad hedrade jägarna på traditionellt sätt dagens byte – en råbock och tre fällda harar.

Bildgalleri foto Anders Mattsson:

/Uno Strand